Anmeldelse: The Night Circus av Erin Morgenstern

Forrige uke leste jeg en perle av en bok. Jeg har lenge sett The Night Circus (Nattens Sirkus sirkulere på Instagram (jeg følger jo tross alt omtrent bare kontoer om bøker, mat og dyr), men har utsatt å lese den fordi den til tross for spennende handling virket litt utenfor det jeg pleier å lese. Jeg kom plutselig over boka på tilbud til £1.99 som e-bok på Amazon, slo endelig til, og begynte å lese smått i pausene på jobb.

Og for en bok.
Den var virkelig helt annerledes enn forventet men likevel akkurat som jeg ønsket den skulle være.

13867118_10209269188663172_990877034_n

The Night Circus handler om Celia Bowen og Marco Alistair, som har blitt utvalgt av to mystiske menn til å kjempe deres livs kamp mot hverandre. Konkurransen mellom de to hovedkarakterene foregår indirekte; de møter ikke hverandre før godt over halvveis i boka. I stedet trenes de til å bli best i deres utvalgte typer magi: Celia kan blant annet helbrede sin egen kropp og gjenstander om nødvendig, mens Marco kan infiltrere andre personers sinn for å vise de fiktive verdener og situasjoner. Konkurransen mellom de to er dog kun en liten del av det magiske universet i The Night Circus; hovedattraksjonen er naturligvis sirkuset.

Konkurransen mellom Celia og Marco tar nemlig sted i Le Cirque des Rêves, drømmenes sirkus – et sirkus som plutselig, uten advarsel, dukker opp ulike steder i verden og åpner ved midnatt. Sirkuset er satt sammen av både genuint magiske mennesker samt mennesker som er flinke til å opprettholde illusjonen av magi. Det er derfor også flere minneverdige bi-historier i romanen, om blant annet et spesielt tvillingpar født på åpningskvelden til sirkuset og en klokkemaker fra Tyskland som blir spesielt knyttet til Le Cirque.

Det er vanskelig å spesifisere nøyaktig hva jeg synes gjorde denne romanen så bra, og jeg ble ikke mindre imponert når jeg leste at den begynte som et NaNoWriMo prosjekt i 2011. Jeg vil anbefale The Night Circus til de som liker typiske magi-serier som Narnia og Harry Potter (selv om det ikke nødvendigvis er en ungdomsbok), fans av The Book Thief (Boktyven), og hvem som helst som ønsker å lese en bok som tilsetter litt magi i hverdagen.

13883855_10209269195263337_322395430_n

Nå venter jeg bare på at sirkuset skal dukke opp et sted nær meg.

x Victoria