Anmeldelse: The Girls av Emma Cline

For en bokopplevelse! Jeg var heldig nok til å få Emma Cline sin debutroman The Girls i bursdagsgave i sommer og leste den ut på halvannen dag når jeg først kom i gang med den. Jeg er en relativt rask leser, men det er sjelden jeg blir såpass fortryllet av en roman at jeg nesten ikke klarer å legge den fra meg. Jeg fløy tilbake til Norge etter en kort uke i Storbritannia her om dagen og klarte på et mystisk vis å lese ferdig boka få sekunder før hjulene traff bakken i Norge. Jeg føler det sa endel om leseopplevelsen: den hadde bra timing, var altoppslukende, og ganske vemodig.

thegirlsinsta

Jeg hadde allerede lest åpningssetningen flere ganger i feeden på Instagram – det er uten tvil en veldig hypet bok; forfatteren Emma Cline har signert en kontrakt for tre bøker med Penguin Random House verdt $2 millioner og filmrettighetene til The Girls ble solgt før boka engang var gitt ut. Til tross for at jeg visste hvordan romanen åpnet, traff setningen meg helt riktig og dro meg inn i Cline sin verden.

thegirls3

The Girls handler om Evie Boyd som retrospektivt forteller om hvordan hun som fjortenåring i 1969 ble tilfeldig fascinert av en gruppe jenter hun ser i en park. Fascinasjonen hennes er spesielt viet til Suzanne, som er den uerklærte lederen i gruppa. De jentene hun ser i parken bor alle sammen i et hippie-fellesskap, hvor det er en mann – Russell – som fungerer som en blanding av familiefar og religiøs skikkelse. Romanen er løst basert på Charles Manson og hans Manson Family – et hippiekollektiv som oppstod på slutten av 60-tallet.

thegirls4

Når hun ikke tilbringer dagene sine i kollektivet til Russell, går Evie på skolen og forsøker å finne sin plass i verden mellom morens mangel på empati, en far som er fraværende og venninner som bestemmer seg for å ikke være venninner lenger. Det er i det hele tatt en interessant historie om å vokse opp, å finne sin plass i verden, og hvordan små valg kan føre til store konsekvenser. Emma Cline skriver dessuten utrolig godt og dette var for meg en type bok hvor jeg nesten ville understreke setninger på hver eneste side.

thegirls6

Har du lest The Girls? Har du noen lignende bøker å anbefale?
** Dette er en kvardagskanonbok.