Anmeldelse: Disclaimer av Renée Knight

Jeg kom tilfeldigvis over Disclaimer på Storytel-appen uten å ha hørt noe spesielt om verken boka eller forfatteren. Premisset for boka er både enkel og tankevekkende: hva om du plutselig begynte å lese en bok for så å innse at den handler om deg og ditt liv?

Catherine Ravenscroft begynner å lese en ny bok fra nattbordet sitt en kveld etter at hun har flyttet inn i et nytt hus med mannen sin. Etterhvert som hun leser, innser hun at denne boka, selv om den fremstår som ren fiksjon, handler om noe som skjedde for over 20 år siden og som det bare var ett vitne til utenom Catherine selv – et vitne som er død. Catherine begynner selvsagt å undre: hvem har skrevet denne boka? Hvordan kom den inn i huset mitt? Hvordan vet denne forfatteren såpass intime detaljer?

Catherine arbeider som dokumentarfilmskaper og har tidligere laget endel kontroversielle filmer, noe som får henne til å lure på om det kanskje er noen som har blitt såret eller straffet som følge av en av hennes filmer som nå forsøker å hevne seg. Men det forklarer jo ikke hvordan denne forfatteren – som det selvsagt finnes null informasjon om noen steder – har såpass god oversikt over detaljer; helt ned til hva hun hadde på seg og hva hun spiste den dagen hendelsen tok sted.

Jeg synes Disclaimer er godt skrevet og at den hele tiden drives fremover av en dyktig forfatter. Jeg hørte på boka som lydbok, og synes fortellerstemmene – Laura Paton og Michael Pennington – bidro med det lille ekstra som gjorde at jeg virkelig koste meg med denne boka. Til tross for dette, vil jeg si at historien og handlingen i Disclaimer er såpass spennende at å lese boka absolutt ikke vil forminske din leseopplevelse. Det er vanskelig å implementere en god tvist i en bok som ikke allerede har blitt gjort hundrevis av ganger før, men til tross for uoriginal tvist synes jeg slutten på boka var akkurat spennende og overraskende nok. Noen ganger er det ganske digg å lese en bok hvor man blir overrasket, men ikke helt tatt på senga.

Anbefaler absolutt denne romanen til alle som elsker krim og thrillere, men også de som ønsker en spennende roman hvor man blir nærmest overøst til tider med spørsmål om hvem, hva, hvor – spørsmål som heldigvis blir besvart til slutt.

Har du lest Disclaimer? Har du noen lignende bøker å anbefale?