Anmeldelse: Fragile Things

Jeg har lenge vært stor fan av Gaiman sine romaner, men har aldri før vært borti novellene eller diktene hans. Fragile Things består av ulike tekster Gaiman har skrevet for magasiner, novelle-samlinger ol., her samlet til en bok på 450 sider. Fordi mange av tekstene er skrevet på oppdrag virker den kanskje litt rotete, som en myriade av ulike temaer, sjangre, tekster. Men det Gaiman fokuserer på som en rød tråd gjennom samlingen er hvor skjøre historier egentlig er, at de kun består av ulike sammensettinger av 26 bokstaver (eller 29 for oss nordmenn) og en håndfull tegnsettinger. Men, skriver han i innledningen sin, noen historier overlever generasjoner og krysset landegrenser. Dette er kanskje ett litt sleipt triks, envher forfatter kan samle noveller i en bok å skrive at denne boken handler om noveller, men jeg er fullt villig til å la Gaiman slippe unna; Gaiman har alltid latt seg fascinere av myter, om historier uten forfattere, som har blitt fortalt fra munn til munn før de fant veien til papiret. Han skriver on norrønske guder, om faeries, om gamle og nye guder. Han har derfor rett, synes jeg, til å spille dette kortet. Fragile Things handler om ganske mye forskjellig: hvordan man skal snakke med jenter på fest, hvordan månedene møtes for å fortelle hverandre historier, hvordan man kommer opp med historier til å fortelle, om hvordan mennesker kan lukke seg selv ute fra omverdenen fordi det er en telefon fra en spesiel person som enda ikke har kommet. Fragile Things blander former, sjangere, ideer – derfor kan jeg garantere deg at du kommer til å finne noe som faller veldig i smak, men det er nok også enkelte tekster som ikke helt når toppen. Tross dette så synes jeg Gaiman demonstrerer i denne samlingen hvorfor han har blitt så suksessfull, han viser et stort talent i mange ulike former, og det er originale og fascinerende idéer som luftes gjennom hele denne samlingen.

photo-01-09-2016-13-41-38

Det er spesielt tre ting jeg vil utheve fra denne samlingen som gjorde at jeg likte den veldig godt:

1. Gaiman sin evne til å lage et spekter av det personlige og det universiale i omtrent hver eneste noveller. Det er noveller som handler om jordens overlevelse, men også om et individs opplevelse av sitt eget liv (‘Goliath’). Det er noveller som starter mundant, men utvider seg til å omringe flere universer (‘How to talk to Girls at Parties’). Gaiman er alltid relatable.
  2. Jeg har lest en god samling med noveller i mitt liv, men de fleste har vært i forbindelse med studier. Bare en håndfull ganger har jeg plukket opp en novellesamling av selvmotiverte grunner, ikke for noen spesiell grunn – jeg bare foretrekker gjerne romaner. Men Fragile Things minnet meg på at novellesamlinger kan, i sin korthet, være like innsynsrike og punkterende som lange romaner kan være. Jeg satte egentlig stor pris på ulikhetene mellom novellene, og jeg har absolutt tenkt å huske dette i fremtiden.
  3. Gaimans fokus på historier i denne samlingen kommer godt frem i introduksjonen han skriver. Her får vi blant annet interessant bakgrunn til hvordan idéene kom til forfatteren, hvem han har skrevet tekstene for, og litt tanker rundt skrivekunsten (f.eks nevner han at han skriver en novelle som får dårlig tilbakemeldinger fra redaktører, for å bli forært en pris når den kommer ut et år senere). Dette gir en innsikt i forfatteryrket som jeg satte veldig pris på.

photo-15-09-2016-14-27-58

Det er vanskelig å velge ut favoritter fra en samling med så mange noveller, men de inkluderte: ‘A Study of Emerald’, ‘October in the Chair’, ‘Harlequin Valentine’, ‘Strange Little Girls’, ‘The Problem of Susan’, ‘Pages from a Journal Found in a Shoebox Left in a Greyhound Bus Somewhere Between Tulsa, Oklahoma and Louisville, Kentucky’, ‘How to Talk to Girls at Parties’, ‘The Day the Sauceres Came’, and ‘The Monarch of the Glen’.

Photo 08-09-2016, 17 46 58.jpg

Hele samlingen avslutter med en veldig sterk novella hvor vi får gjennsyn med en interessant karakter fra tidligere i novellesamlingen, i tillegg til protagonisten fra Gaimans roman American God, Shadow. Novellaen handler om myter og mytologiske vesner, balansen mellom vår verden og de gamle tradisjonene, og er inspirert av myten om den norske huldra, og som en relativt stolt nordmann så syntes jeg det var ganske kult.