Anmeldelse: Sweetbitter av Stephanie Danler

Sweetbitter er litt i samme klasse som Emma Cline sin The Girls; begge forfatterene fikk millionsummer i forskudd for bokkontrakter, begge var mye hypa i sosial media (Sweetbitter dessverre mest i USA per dags dato), og begge er unge kvinner som debuterte i sommer med braksuksess. Sweetbitter ble raskt en nasjonal bestselger i USA, og det var der jeg plukket den opp i sommer etter å ha sett den x antall ganger på ulike Instagram-kontoer basert på andre siden av Atlanteren.

Angrer ikke et sekund på at jeg gjorde det.

Helt ærlig visste jeg omtrent ingenting om handlingen i denne romanen når jeg kjøpte den; coveret var fint, den hadde relativt bra omtaler på sosiale medier, tittelen var catchy, og det var debutboka til en ung kvinnelig forfatter (altså perfekt for leseprosjektet mitt!).

Det viste seg at jeg litt tilfeldig kom over min absolutt favorittbok fra 2016.

sweetbitter

Sweetbitter handler om Tess, 21, som flytter til New York i håp om et annerledes liv. Hun søker nemlig ikke etter en karriere i film, som artist eller musiker; hun vil nemlig bare finne seg selv. Det høres kanskje ut som tidenes største klisje (og det er det kanskje også), men handlingen reddes av at Denler er flink til å skildre hvordan det kan oppleves å være «fersk voksen» samt hennes utrolig interessante skildring av mat og matopplevelser. Tess ender nemlig opp med å få en jobb på en finere restaurant i Manhattan, og hun får en stilling nederst på den interne rangstigen: backwaiter.

sweetbitter3

Det arbeider selvsagt mange andre på denne restauranten, og Tess får raskt opp interessen for bartenderen Jake og sjefsservitøren Simone. Det utvikler seg raskt til noe som kan ligne et typisk trekantdrama – selv om det er et trekantsdrama litt utover det vanlige. Jake er kanskje offisielt kjærlighetsinteressen til Tess, men Simone er den Tess vier mest tid til å tenke på. Simone utvikler seg til å bli et slags forbilde for Tess; hun tar tidlig Tess under vingen og bestemmer seg for å forsøke å lære bort mye av hennes kunnskap til Tess.

sweetbitter2

Jeg tror at hovedgrunnen til at jeg elsket denne boka er enten at jeg: 1) er 22 år gammel og forsøker å finne ut av ting i livet, 2) nettopp hadde vært i New York da jeg leste denne romanen, 3) arbeider deltid på en finere restaurant og er sånn over middels interessert i mat, eller 4) all of the above.

Personlig likte jeg best delene hvor Tess lærer nye ting om seg selv gjennom mat og drikke hun får prøve gjennom arbeidet sitt, men så er jeg kanskje litt over gjennomsnittet «foodie» (hehe). Jeg synes uansett det var spennende å lese en roman som ikke har verdens mest originale handling, men som virkelig gjør opp for det ved å fortelle historien på en uventet måte.

Har du lest Sweetbitter? Har du noen lignende bøker å anbefale?