Bokanmeldelse: Du av Caroline Kepnes

Du (originalt You) er en sånn bok som gjør deg paranoid om alt og alle. Helt seriøst. Jeg leste et intervju med Caroline Kepnes hvor de spurte henne om hva hun alltid hører fra leserne sine, og jeg siterer: ‘Now I’m paranoid!’ Du er virkelig forstyrrende på alle måter.

Det er likevel noe av det beste jeg har lest i år.

Kanskje er jeg en sånn person som liker bisarre og rett og slett creepy handlinger mer enn gjennomsnittet. Jeg er veldig glad i Chuck Palahniuk (Fight Club blant annet) og The Secret History av Donna Tartt er en av mine absolutt favorittbøker. Så ja, jeg var kanskje ikke overraska over at jeg elsket denne leseopplevelsen mens kjæresten min sperret opp øynene og skjærte grimaser når jeg fortalte hva den handler om.

kepnes1

Alikevel vil jeg tørre å påstå at Kepnes sin debutroman er fantastisk skrevet og at hun vil fange deg på side 1 og ikke gi slipp før du er på siste side. Og selv om handlingen gjorde meg gradvis mer og mer paranoid, er det egentlig ikke spesielt grafisk eller voldelig – det er mer en creepy stemning som stammer fra fortellerstemmen, Joe Goldberg.

Joe jobber i en bokhandel i New York City og en dag kommer Guinevere Beck inn. Da er det gjort. Joe faller pladask for Beck, som hun kaller seg selv, og gjør det enhver mann ville gjort – han skriver ned kredittkortinformasjonen hennes slik at han kan Google henne. Det viser seg at Beck er veldig aktiv på både Twitter og Facebook, og Joe begynner å følge med på alt hun gjør. Han noterer seg hvor hun beveger seg, slik at han kan arrangere et typisk rom-com ‘meet cute‘.

Han begynner gradvis å arrangere både sitt og Beck sitt liv slik at de møtes tilfeldig oftere og oftere. Han endrer også oppførsel i forhold til hva han vet at hun liker – etter en lang kveld på byen ‘mister‘ Beck mobilen sin, og da har Joe plutselig tilgang på all kommunikasjon mellom Beck og omverdenen. Etterhvert dukker flere personer opp som hindre mellom ham og Beck, og Joe gjør det eneste naturlige. Han kvitter seg med dem.

kepnes2

Det som virkelig gjør denne romanen helt fantastisk er fortellerstemmen: Vi får høre fra Joe i førsteperson, men han forteller historien som om han snakker til Beck, til tross for at de ikke engang har møttes i begynnelsen. Å hele tiden bli direkte snakket til av en tvilsom fyr gjør jo ikke akkurat leseopplevelsen noe mer behagelig. Jeg slukte boka på et par dager og bestilte momentant oppfølgeren, Hidden Bodies, fra Amazon når jeg ble ferdig.

Anbefales til alle som liker American Psycho/Brett Easton Ellis, Stephen King, Chuck Palahniuk, og generelt bisarre fortellinger det er umulig å legge fra seg.