Vinn Morgenen, Vinn Dagen: Journaling som en del av Morgenrutinen

Vi lever jo i prokrastinasjonsepoken, men det praktisk talt svømmer på nettet av gode råd for å bli mer effektive. Jeg så en kort video (Win the Morning. Win the Day) her om dagen fra fotografen Chase Jarvis sin youtube kanal, hvor han snakket med forfatteren Tom Ferriss om nettopp vaner som kan øke produktivitet. Tom Ferriss kom ut med en murstein av en bok i Desember: Tools of Titans (for en tittel, eller hva?) inneholder dagsrutinene, taktikkene og vanene til 200 ‘billionærer, ikoner og verdensklasse utøvere’. Altså er den en bibel over hva svært suksessfulle mennesker gjør for å holde seg suksessfulle.

Vi trenger jo ikke flere pep-talks om at hard work yields. Men jeg synes det er utrolig nyttig å høre om hvilke tips folk jeg ser opp til selv har fulgt for å motivere meg selv. For det er jo ikke ambisjonene mine som mangler, det er jo heller rutiner, energi, og motivasjon. Mest det siste kanskje? Og jeg tror at en slags struktur er høyst nødvendig, og det er jo veldig variert hva som passer fra person til person. Jeg har blitt mye mer effektiv etter at jeg begynte med bullet journal, og ga meg selv spesifikk, oppnålige mål basert på dager, uker og måneder. Chase Jarvis spør altså Tom Ferriss om hvilke mønstre han fant gjennom disse intervjuene, og det bestod av tre punkter: å prioritere søvn, en slags mindfulness practice (meditering feks), og journaling. Ferriss sa at svært mange tok tid i sin morgenrutine til litt journaling, og det er ikke vanskelig å se hvordan det kan være svært behjelpelig. Du får samlet tankene, satt deg mål og tanker for dagen, eller ristet av deg bekymringer og kan derfor starte dagen med et lettere hjerte. De to typene journaling Ferriss nevte spesifikt var The 5 Minute Journal og Morning Pages.

 

The 5 Minute Journal

Denne er visst ekstremt populær, og reklamerer med at den bidrar til et lykkeligere liv. Konseptet er sykt enkelt, du har en side du må fylle ut delvis om morgenen, og delvis før du sovner. Du skal egentlig bare svare på et par promtps. På morgenen skal du skrive tre ting du er takknemlig for (1: god natts søvn, 2: de nye skoene passer til de nye buksene, 3: det snødde i natt), en daglig bekreftelse (feks: jeg kan det jeg skal presentere på møtet i dag), og tre ting som vil gjøre dagen bra (1: en skitur etter jobb, 2: den salaten fra kafeteriaen til lunsj, 3: et nytt innlegg på kvardagsbiblioteket – yay). Dette er for å starte dagen på en positiv note, minne seg selv på hva som er bra i livet, og for å minne seg på hva som kan gjøre deg glad ettersom dagen går. I følge The Hustle som har lest dette psykologistudiet blir du faktisk lykkeligere av å gjøre ting hvis du allerede har sett for deg at du skal bli lykkelig av det. Altså, hvis du bestemmer deg på morgenen at en av dine dette-gjør-meg-lykkelig-ting er å spise en salat fra kafeteriaen på jobben til lunsj vil du faktisk bli glad av spise denne salaten. Slik kan du enkelt og greit tillegge deg selv litt lykkelighet. Før du legger deg svarer du på to ting: Tre ting som gjorde dagen bra, og noe som kunne gjort den bedre. Da faller du i søvn med det positive fra dagen i tankene, ikke det negative, samtidig som du vet hva du kan jobbe mot for en enda bedre dag i morgen. Det er ikke så vanskelig å tenke seg hvorfor denne utrolig enkle journalen fungerer? Den koster $23 og er designet for 180 dager. Denne kan man jo i grunn ordne selv også, for eksempel vet jeg at mange inkorporerer elementer av dette i sin bullet journal.

Morning Pages

Julia Cameron har æren for dette konseptet, og har visst bokhyllene sine fulle av journaler basert på Morning Pages. Nok et enkelt konsept: om morgenen, før du starter dagen, skriver du tre sider i journalen din om hva som helst. Dette er altså som en helt vanlig journal hvor poenget er at du skal få utløp for tanker, kreativitet ol. og det er ingen som skal se hva du skriver. Det er helt privat, og du skal legge vekk alle tanker om å være en skribent når du skriver; ikke bry deg om klisjéer, originalitet og alt det tullet skribenter bekymrer seg over. Den skrives for hånd, i stream-of-consciousness, og som Cameron sier er det bare å skrive tre sider, også skrive tre sider til morgenen etter. Journalen kan kjøpes ganske billig på amazon, men denne kan man jo skrive i en hvilken som helst type journal. Jeg har tenkt å teste ut denne, og skriver bare i min vanlige journal.

Morning Pages provoke, clarify, comfort, cajole, prioritize and synchronize the day at hand.

Veldig mange (spesielt unge) mennesker stresser veldig på morgenen. Tar seg kanskje ikke tid til frokost. Fikser en kaffe i thermo-koppen på vei ut døra. Jeg har stor tro på at en litt roligere morgen kan gjøre underverker for hvordan dagen går. Hvis man begynner stressa så er det lett å fortsette på det samme høye energinivået. Å ta seg tid til å sette seg ned med en journal, ta seg ti minutter, og tenke litt over hvilke mål man vil ha for dagen, hvilket mindset du vil møte dagen med, kan få skuldrene til å falle litt og gi deg en mer målrettet innstillig. Jeg anbefaler å stå opp 20 minutter tidligere, fikse seg denne fantastiske tumeric latten (gurkemeie latte høres ikke like fancy ut, hva synes dere?) og gi morgen journalen en sjanse. Det skal hvertfall jeg!

Hvordan er deres morgenrutiner? Hvilke tre ting har gjort dagen din bra så langt?
Sunniva x

2 comments on “Vinn Morgenen, Vinn Dagen: Journaling som en del av Morgenrutinen

  1. Jeg fikk tips om morning pages/morgensider da jeg var på skrivekurs i fjor høst som en måte å få sparka i gang kreativiteten på. Så var det det med å bruke tid på det om morgenen da – jeg leser som regel noen sider i ei bok eller aviser i stedet og synes i grunn det fungerer fint for å få ned stressnivået, selv om det ikke får i gang tankevirksomheten på helt den samme måten. 🙂

    • Kvardagsbiblioteket

      Jeg har brukt morning pages litt nå, og det jeg skriver har mye med hvilke tanker jeg har om ting som skjer i livet mitt, og føler ikke alltid det hjelper til å inspirere meg til å skrive kreativt. Men det er jo en fin måte å rydde opp i hode på. Nå er jeg midt i å flytte da, og er litt stresset for det, så kanskje etter at jeg har fått det overstått vil morning pages bli litt mer givende? Det er uansett en fin vane å ha, bare fordi du skriver.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *