Jane Johnson Pillars of Light forthcoming novel, October 2017

Bokanmeldelse: Pillars of Light av Jane Johnson

Pillars of Light av Jane Johnson * er en spennende roman med handling i Syria og England på 1100-tallet. I boka møter vi Zohra og hennes muslimske familie i Akka, Syria, samt Nathanael, en ung doktor, og hans jødiske familie i samme by. Det er konflikt mellom de to religionene i området. Når Zohra og Nathanael faller for hverandre må de skjule det fra både familiene sine og hele samfunnet de tilhører.

På den andre siden av verden, i England, er det en foreldreløs gutt, John Savage, som rømmer fra livet sitt med en fremmed mann. John og denne fremmede mannen blir medlemmer av en røverbande som stjeler seg gjennom England og til slutt ender opp i Syria. Der havner de midt i den verste beleiringen noen har hørt om før.

«Sometimes we were joined by the tall Muslim soldier, and I would watch how his dour, narrow face lit up when she smiled at him, and how her cheeks glowed as she mimed something she could not yet phrase in his language, and I wondered how such tenderness could possibly flower out of the bloody roots of this war.»

Boka bytter mellom å følge Zohra og Nathanael og John Savage sin historie. Det er lett å lese og følge med på begge historiene. Det eneste som plaget meg var at John sine deler er fortalt i førsteperson mens Zohra sine deler er fortalt i tredjeperson. Jeg synes personlig det er litt forstyrrende når jeg leser, men absolutt ikke så mye at det ødelegger Jane Johnson sin roman på noen måte.

For meg var Pillars of Light en historisk roman som ikke er spesielt typisk historisk roman. Jeg er nemlig ikke superfan av historic fiction, men denne romanen synes jeg var en god leseopplevelse til tross for dens mangler. Hvis jeg ønsker å lese mer historic fiction i fremtiden kommer jeg nok til å oppsøke Jane Johnson sine bøker først; jeg har nemlig hørt mye bra om hennes andre bøker.

Personlig likte jeg best Zohra sine deler av romanen. Romansen mellom henne og Nathanael var interessant og spennende skildret. Helt ærlig skulle jeg nesten ønske hele boka var viet til kun deres fortelling. Det var likevel deler av John sine deler som jeg også understreket og likte godt. Zohra sin fortelling var rett og slett bare mer interessant for meg. Jeg anbefaler likevel boka til alle som ønsker å lese en lettlest historisk roman.

Har du noen tips om historiske romaner jeg burde få med meg?

*For ordens skyld: jeg har ikke betalt for denne boka da den utgis av forlaget som tilhører mastergraden jeg studerer. Jeg har med andre ord fått boka gratis, men får ingenting for å skrive dette innlegget.

0 comments on “Bokanmeldelse: Pillars of Light av Jane Johnson