Anmeldelse: Arrival av Ted Chiang

Jeg har aldri vært spesielt interessert i narturfag, men jeg synes alltid det er skikkelig interessant å lese gode bøker som bruker vitenskap. En av mine absolutte favorittfilmer er Interstellar. En bok med bra vitenskap er Ted Chiang sin novellesamling Arrivals, tidligere kalt The Story of Your Life and Other (de endret navn på novellesamlingen etter at filmen kom ut). Boken består av en håndfull lengre noveller, noen veldig bra, noen ikke fullt like bra. Men Chiang er flink til å ta vitenskapelige teorier som basis for interessante fortelling; jeg synes sånt er kult fordi du vil tro på det, vitenskapen virker så solid, som om det kunne vært sant.

Mine favoritter var Tower of Babylon, en historie om et folk som bygger et tårn helt opp til himmelen for å komme nærmere sin gud. Det bygges så høyt at det tar flere måneder å klatre til toppen, familier bor i tårnet, barn vokser opp på kanten av et fall på flere kilometer. Vi følger Hillalum, en gruvearbeider, som blir hentet inn for å begynne å mine i velvet til himmelen. Tårnet har nådd helt opp, og over det er himmelvelvet, en slags glatt stein. For å nå til gud må de derfor innkalle gruverne. Denne fortellingen fascinerte med øyeblikkelig; jeg elsket skildringen av det merkelige tårnet og livene til de som bodde der, og deres tanker om sin gud.

En annen favoritt var Hell is the Absence of God, en novelle om en verden der engler ofte besøker verden, i en slags fryktelig blanding av hell og ulykke. Som regel er det flere som dør, noen helbredes mirakuløst for sykdommer, mens andre får en akutt funksjonshemmelse. Vi følger tre karakterer som har hatt sine liv påvirket av et besøk på ulike måter, og deres tanker om gud. Denne historien handler ikke om å tro eller ikke tro på en gud, for det er åpenbart at gud eksisterer. Isteden handler den om hengivenhet til gud. Dette er veldig interessant, synes jeg, spesielt siden mange av de spørsmålene karakterene stiller seg selv er de samme vi kanskje stiller oss selv ang. gud, forsjellen er at for oss er det er spørsmål om tro, mens for karakterene i novellen er det et spørsmål om kjærlighet og aksept.

Jeg innser først nå at de novellene jeg likte best diskuterer teologiske temaer. Alle de andre novellene er mer basert på vitenskap. Men jeg liker at i denne novellesamlingen så går disse novellene hånd i hånd, Chiang prøver ikke å skille mellom vitenskap og religion, men viser kanskje at de er likere enn vi ofte tror. Jeg likte også veldig godt The Story of Your Life, novellen filmen Arrival er basert på. Denne novellen knytter språk, vitenskap og eksistensielle opplevelse sammen på en måte som gjør at du aldri igjen kan kalle vitenskap kjedelig – om du noen gang tenkte det.

Jeg synes stort sett Chiang gjør en fanstastisk jobb i å forklare vitenskap på en fullt forståelig måte, spesielt i novellen Understand som handler om en mann som blir superintelligent. Jeg skjønte ikke nødvendigvis alt, men jeg hang med. Det er et talent, å snakke om vitenskap på en spennende men forståelig måte. Boken fikk meg til å sette pris på hvordan vitenskap kan bidra til å sette fantasien vår fri. Hvis du er interessert i å lese med Science Fiction kan denne boken være et fint sted å begynne, siden det er lett å hoppe over de novellene som ikke interesserer.

Leser dere mye SF?