To blå bøker jeg har lest i det siste

Senteret av Victoria Durnak

*Leseeksemplar fra Flamme Forlag

Denne boka traff meg midt i hjertet. Å lese den var litt som en klem, litt som et slag i trynet. Det er så merkelig hvordan bøker kan gjøre slikt – til tider kan man jo nesten bli fysisk eller psykisk uvel av å lese enkelte bøker. Senteret av Victoria Durnak var en slik bok for meg. Nå skal det sies at jeg verken har gått gjennom en graviditet, har barn, og ei heller en fødselsdepresjon eller liknende. Likevel skriver Durnak en bok som nesten gjorde litt vondt å lese.

Hovedpersonen, Elsa, er en ung alenemor som har flyttet alene fra Oslo til Skien. Barnefaren vil ikke ha noe med verken Elsa eller barnet å gjøre. Barnet, en baby på ett par måneder, har enda ikke fått noe navn – Elsa sliter med å føle seg knyttet til babyen og dermed føler hun det er feil å gi babyen et navn. Så babyen heter bare babyen. Dessverre bor Elsa i Norge og i Norge får man bot og til og med fengselstraff om man ikke gir barnet sitt et navn før det er 6 måneder gammelt. Heldigvis for Elsa er det lenge til babyen er 6 måneder.

Elsa bruker mesteparten av dagene sine til å vandre rundt på kjøpesentre rundt i Skien. Der er det nemlig ingen som plager henne, ingen som stiller noen forventninger til henne. Hun forsøker å bli venner med ansatte rundt på senteret på de kleineste måter – som leser følte jeg meg ukomfortabel til tider. Det er noe veldig sårt i å lese om en ung kvinne som på en måte har mistet seg selv i barnefødsel. Hvorfor har hun flyttet fra alle hun kjenner? Hvorfor liker hun ikke babyen sin mer enn hun gjør? Det er klart tidlig i boka at det handler om noe liknende en fødselsdepresjon på gang. Samtidig likte jeg veldig godt den parallelle ideen om at kanskje det for Elsa var feil å få barn. En veldig god roman som jeg ga 4/5 stjerner på Goodreads.

The Upside of Unrequited av Becky Albertalli

Jeg elsket Albertalli sin første bok, Simon vs the Homo Sapiens AgendaDa jeg kom over hennes nye bok forrige uke, The Upside of Unrequited, på Amazon dagen før den kom ut klikket jeg den hjem med next day delivery. Ukas beste idé! The Upside of Unrequited er nemlig en utrolig koselig perle av en ungdomsbok.

I boka møter vi sytten år gamle Molly Peskin-Suso og hennes tvillingsøster, Cassie. Molly har aldri hatt en kjæreste eller kysset noen, men hun har hatt nøyaktig tjueseks forelskelser. Hun er overvektig og usikker på seg selv, men aldri hjelpesløs – noe jeg setter utrolig stor pris på i denne type bok. Hvis det er noe jeg misliker er det når kvinnelige karakterer i YA-bøker synes de er de styggeste/verste/dummeste personene i verden (med mindre det er en virkelig god grunn til det). I denne boka er det derfor forfriskende med en hovedperson som er usikker på seg selv, men som likevel ikke lar alle tråkke på henne.

Tvillingsøstrene er bestevenner og forteller hverandre alt. Men når Cassie møter en ny jente og de blir kjærester, slutter hun plutselig å fortelle Molly alt hun tenker. Skildringen av søsterskap i denne boka er veldig fin; man er kanskje bestevenner én dag, for så å gradvis drifte lengre fra hverandre den neste. Dessuten vil Molly gjerne oppleve kjærlighet. Heldigvis for henne har Cassie sin nye kjæreste en kjekk hipster-kamerat som viser interesse for Molly. I tillegg til hipster-kameraten, er det i tillegg en litt nerdete medarbeider Molly kommer godt overens med – men han liker Tolkien og Game of Thrones, og Molly kunne aldri falt for ham. Eller?

The Upside of Unrequited er en fantastisk søt roman om å bli voksen og den første kjærligheten. Jeg liker spesielt godt måten Albertalli inkluderer LGBTQ+ karakterer i romanene sine; det føles alltid naturlig og aldri som en ettertanke. I denne boka er Molly sin tvillingsøster lesbisk, og foreldrene deres er to kvinner i et forhold. Det føles ikke som noe som er slengt inn for bonuspoeng. Jeg vil anbefale denne boka til alle som liker en koselig coming-of-age historie med litt drama. Jeg ga boka en sterk 4/5 på Goodreads.

Har du lest noen av disse blå bøkene eller andre bra blå bøker?