Anmeldelse: The Penelopiad av Margaret Atwood

Hvis Victoria ikke har klart å overbevise deg om hvor genial Margaret Atwood er enda så vet jeg ikke helt hva jeg kan si, men jeg skal pitche dere The Penelopiad uansett. Boken er inspirert av Homer sin greske legende om Odysseus, som reiser til Troja for å vinne Helen tilbake fra Paris. Mens Odysseus er borte, først i krig og deretter ute på episke eventyr, venter hans kone Penelope på hans hjemkost. Hun fremstilles som den perfekte ektefelle: selv om palasset fylles av over hundre unge menn som ber Penelope om hennes hånd tar hun aldri en ny ektemann eller en elsker. Når Odysseus kommer hjem igjen etter over 20 år dreper han alle frierene, og – av ukjente grunner – tolv av Penelope sine unge tjenestepiker. I et forsøk på å forklare hvorfor de tolv tjenestepikene ble hengt og hva Penelope ‘really was up to’ har Atwood skrevet Penelope sin versjon av historien. Det er en godt skrevet og tilnærmelig vri på en mye eldre historie jeg ikke helt har tatt motet til å ta fatt på enda.

Det er primært Penelope som forteller denne boken. Hun begynner med hvordan hun endte opp med å giftes bort til Odysseus, etter at han bokstabvlig talt vinner henne i en konkurranse hvor han jukset. Dette setter resten av historien fint opp med tanke på ulike kjønnsroller, og hvordan Odysseus var den type karakter som brukte snarrådighet og triks for egoistiske grunner. Til tross for den feministiske tvisten fremstilles Odysseus som en slags helt i denne fortellingen også, han er snill og forståelsesfull mot Penelope på bryllupsnatten deres, og han er mannen med en løsning når krigen i Troja strekker seg ut. Men han spør aldri om Penelope om hennes samtykke eller hjelp i noe han gjør, og er i grunn litt buldoser. Når han kommer tilbake etter sin lange reise kommer han i forkledning, uten å fortro seg til sin kone. Penelope ser gjennom ham med en gang, men lar ham gjøre som han vil. Dette er grunnen til at de tolv tjenestepikene til slutt dør – de var Penelope sine tolv hemmelige hjelpere, men fra utsiden så de ut som om de hadde vannæret Odysseus og Penelope foran frierene. Det hele kunne så enkelt ha blitt ungått om mannen stole mer på sin kone (som forøvrig var annerkjent for å være en smart og dyktig kvinne), og for meg var dette et viktig aspekt som Atwood sin fortelling fremhevet.

“Cleverness is a quality a man likes to have in his wife as long as she is some distance away from him. Up close, he’ll take kindness any day of the week, if there’s nothing more alluring to be had.”

Penelope sin fortelling brytes opp av ulike kunstneriske innlegg fra de tolv tjenestepikene. De kommer i form av dikt, vers, teater, og til slutt en slags domstol for Odysseus. De forteller sin historie som én stemme, og det er kanskje det mest vellykkede eksempel på fortellestemme i førsteperson flertall jeg noen gang har lest (ikke at de forekommer så hyppig i litteratur). Tjenestepikene er frekke, spenstige og til tider vulgære. De er rebelske, og når de opptrer med dikt og sang forteller de alltid en litt alternativ versjon av hva som skjedde enn hva andre fortalte. Noen ganger i sitt forsvar, noen ganger som en hyllest til Odysseus. Tjenestepikene står i fin kontrast til Penelope sin stemme, som kommer fra en posisjon som hersker og kone til Odysseus.

Jeg lar meg alltid fascinere av disse gamle mytene, men jeg synes ofte de er litt kjedelig å lese pga. form. Dette var en absolutt underholdende roman. Atwood skriver vakkert, og til tross for at det er en moderne bok har hun gitt boken en mytologisk klag. Mange av de kjente navnene fra de greske mytene dukker opp – Agamemnon, Helen, Achilles – som gir et overblikk over hvordan de ulike mytene henger sammen, og jeg føler at jeg har et aldri så lite tak på mytene om Odysseus og den Trojanske krigen. Jeg synes dette var en flott bok – lettlest, godt skrevet med interessant innhold.

Har dere lest de greske mytene?