Anmeldelse: Unngå øyekontakt av Nora Aschim

** Leseeksemplar fra Flamme forlag

Unngå øyekontakt er skrevet av vårens yngste debutant Nora Aschim. Hun er 18 år gammel, og har jobbet med diktsamlingen siden hun var 16. Diktsamlingen fungerer som en samling dikt om en ung jente sine tanker de siste dagene før hun begår selvmord. Det altså en dyster, sår og vanskelig samling; det er lett å kjenne seg igjen i mange av de håpløse øyeblikkene protagonisten opplever, og det er lett å tenke hvor lite som kanskje skal til. Mest av alt er det ensomhet som siver ut fra disse sidene – en påminnelse om at vi bør være imøtekommende og varsomme med hverandre.

Det jeg egentlig syntes var best formidlet i denne samlingen var den vanskelige overgangen fra barn til voksenlivet. Det er et rart tidspunkt: å ha flyttet hjemmefra, men fortsatt ikke være helt klar for det ansvaret ved å skulle forsørge seg selv. Ikke bare stresset ved å studere, eller hva man har valgt å gjøre, men også kanskje å ha flyttet til en ny by og streve med å finne seg til rette. Ikke helt vite hva man skal gjøre med livet. Protagonisten tenker mye bakover, og Mummitrollet brukes som et uttrykk for hennes sinstilling. Hufsa, som kanskje er det perfekte symbolet på et offer for vår generesjons fremmedfrykt, brukes hyppig for å formidle protagonistens egen opplevelse som utstøtt og misfortsått. Disse allusjonene til barndom er nostaligske, melankolske og demonstrerer at barndommen aldri helt gir slipp; om det er de gode minne man ikke får gjenoppleve, eller det vonde som henger igjen.

Jeg synes Aschim har noen flotte dikt i denne samlingen, men helhetlig synes jeg ikke samlingen var sterk nok. Mange av diktene forsvant litt i mengden, og siden boken stort sett består av dikt på under 10 linjer blar man seg gjennom den veldig raskt. Ofte leste jeg flere siden uten at noen av diktene traff meg ordentlig. Det lå alltid i bakgrunnen at protagonisten var ensom og deprimert, at hun strevde med å nå frem til andre mennesker, men det følelsesmessige inntrykket var, alt i alt, ikke kraftig nok.

Til tross for at Unngå øyekontakt i min mening havnet sånn midt på treet – kan jeg si hvor godt jeg liker disse dikt-fortellingene fra Flamme? Aschim sin bok minner om Fredrik Hagen sin Jeg kom plutselig til å slutte å tenke på deg, som også ble utgitt av Flamme i vår. Begge disse samlingene bruker dikt til å fortelle en sammenhengende opplevelse fra en karakter, og jeg synes det gjør at lette, korte dikt får mye mer tyngde pga. kontekts. Eksempel: Krøller sammen alle /kjærlighetsbrev til kjendiser /jeg noen gang har skrevet. Alene vil det kanskje være vanskelig å si mye om et slikt dikt, men det leses i kontekst av en foreller med en personlighet vi alt kjenner, og dette diktet bidrar til å formulere protagonistens tilværelse og stemning. Jeg synes slike type dikt kanskje er de fineste, de som er ukompliserte utenpå men som uttrykker følelse uten å beskrive den følelsen. I dette tilfellet: tomhet og en følelse av å ha gitt opp. I Hagen sin debut var dette nydelig utført, mens jeg syntes at Aschim ikke helt nådde frem med en del av diktene. Dette er uansett en form jeg har blitt veldig glad i å lese, så jeg håper Flamme kommer med flere slike samlinger fremover.

Altså: en samlig som ikke helt nådde til topp for meg, men en forfatter jeg er likevel kommer til å følge med på videre. Aschim har visst hatt flere jern i ilden i år, som avgangstudent på dramalinjen i Hamar og en monolag satt opp på teater. Med andre ord er hun en ung, kreativ sjel som helt sikkert kommer til å presentere mye spennende kunst fremover.

Har dere lest noen slike dikt-bøker? Liker dere den formen for poesi like godt som meg?