Bokanmeldelse: The Course of Love av Alain de Botton

God helg! For litt over en uke siden leste jeg ferdig The Course of Love av Alain de Botton, en samtidsroman om et ekteskap gjennom godt og vondt.

I de Botton sin roman får vi møte Rabih og Kirsten, som treffes, forelsker seg, gifter seg, får barn. I følge samfunnets normer er dette slutten på historien deres. Hva skjer så etter at de har gjort alt det som forventes av de?

I Rabih og Kirsten sitt tilfelle er det nemlig bare begynnelsen på historien deres. Vi får følge deres forhold over lengre tid, og får se hvordan det å være i et langt forhold påvirker livene deres. The Course of Love handler mindre om å forelske seg, og mer om hvordan man holder et forhold i live. Som leser var dette en interessant vinkling – dog ikke spesielt originalt – og jeg vil tro at mennesker i lengre forhold kan kjenne seg igjen i en ting eller to gjennom boka. The Course of Love understreker for leseren at man ikke bare kan gifte seg og lever lykkelig i alle sine dager; det må hardt arbeid til, og man kan ikke ta et forhold for gitt. Som sagt, det er ikke akkurat første gang dette påpekes i litteraturen. Jeg ble litt skuffet over de Botton sin simple skildring av utroskap; som om det var en selvfølge i et lengre forhold, noe uungåelig – men handlingen føltes aldri falsk i forhold til hovedkarakterene sine personligheter. Litt i likhet med Nina Lykke sin Nei og atter neiegentlig.

Jeg likte godt selve historien om Rabih, Kirsten, og deres liv sammen. Viklet inn mellom handlingen var det derimot filosofiske undringer og uttalelser i kursiv gjennom hele boka, og det var her jeg synes boka tapte seg. Alain de Botton er mest kjent for å være filosof, og det merkes godt. Personlig endte jeg til slutt opp med å bare skumlese eller hoppe over delene i kursiv, siden det for meg verken la noe til handlingen eller var spesielt interessant. Det føltes veldig pretensiøst og for min del trakk det romanen ned.

The Course of Love er en fin liten roman om ekteskap og kjærlighet. Det er høy gjenkjennelsesfaktor gjennom hele romanen, og jeg tror de Botton kunne levert et bedre sluttresultat om han fokuserte mer på historien enn sine pompøse tanker om filosofien bak kjærlighet og samliv. Liker du overdrevne filosofiske tekster, liker du nok kanskje denne romanen spesielt godt. For meg ble det for mye av det gode, selv om jeg likte handlingen veldig godt og derfor ga boka en 3er på Goodreads.

Har du lest Alain de Botton?

*Denne boka er en del av #LesVerden prosjektet vårt, og de Botton er fra Sveits.

1 comment on “Bokanmeldelse: The Course of Love av Alain de Botton