Bokanmeldelse: Eligible av Curtis Sittenfeld (Modern Retelling of Jane Austen)

For en fortryllende bok! Confession time: jeg er egentlig ikke spesielt fan av Jane Austen, men som tidligere litteraturstudent har jeg lest de fleste bøkene hennes og kjenner til handlingene likevel. Eligible av Curtis Sittenfeld er altså en moderne nyversjon av Austen sin Stolthet og Fordom, og for en morsomt leseopplevelse det er!

I den moderne versjonen av Austen sin klassiker er handlingen satt til USA, og Chip (Charles) Bingley er en sjarmerende bachelor som har deltatt på reality-programmet Eligible’. Programmet har mange likheter med ‘The Bachelor‘, med noen få forskjeller. I den siste episoden av hans sesong måtte Chip velge mellom to kvinner og endte opp med å gråte på TV når han ikke klarte å bestemme seg – etter det ble han kjent i hele USA som «the Eligible crybaby».

Mrs og Mr Bennet bor i et digert hus i Cincinnati med Mary, Kitty og Lydia Bennet. I denne versjonen er Jane 40 år gammel, (Elizabeth) Liz er 38, mens Mary, Kitty og Lydia er i tidlig-til-midten-av tjueårene. Mrs Bennet er, som i originalen, fortvilt over at ingen av døtrene hennes er gift enda, og forsøker derfor å dytte de mot enhver ungkar i nærheten. Når Chip Bingley flytter til Cincinnati for å jobbe på det lokale sykehuset, ser Mrs Bennet det som en perfekt mulighet for å gifte bort en av døtrene hennes. Og hvem er Chip sin beste venn, om ikke en viss doktor Fitzwilliam Darcy. . .

«You know those little dogs who get up in the faces of German shepherds and bark at them?» he said. «That’s what you remind me of.»

Austen sin originale roman tro, er Liz svært kritisk til Chip, Darcy og deres overklasseholdninger. Liz jobber som features writer for et kvinnemagasin i New York og lar ingen, verken menn eller kvinner, tråkke på seg. Både Jane og Liz er hjemme i Cincinnati etter at faren deres ender opp på sykehuset, og det er da de møter Chip og Darcy.

Jane, som er førti, har fått IVF-behandlinger over lengre tid og er slett ikke på jakt etter kjærligheten. Liz har et av-og-på forhold til en gift mann i New York. Kitty er mest opptatt av å finne ut av om Mary er lesbisk eller bare uinteressert i gutter og å unngå å måtte gjøre noe med livet sitt, mens Lydia er i et forhold med en mann foreldrene ikke er særlig begeistret for.

«If Mary has a friend she doesn’t think she can bring to dinner that’d be rather a shame,» Mr. Bennet said. «Her significant other deserves to suffer as much as the rest of us.»

Eligible er på mange måter rett og slett Stolthet og Fordom oppdatert for dagens lesere – men det er også så mye mer. Sittenfeld er et relativt kjent navn i bokverden, og hun har skrevet flere bestselgere. Sittenfeld lager en fin balanse mellom typ guilty pleasure chick-lit og mer tradisjonell romankunst. Selv om Eligible teknisk sett kan ansees som chick-lit, vil jeg understreke at den også lett kan falle i smak hos de som ikke er så glad i de typiske chick-lit bøkene. Det er rett og slett en lettlest og underholdende moderne gjenfortelling av en av Austen sine mest kjente bøker.

Har du lest Eligible eller andre bøker av Curtis Sittenfeld?

0 comments on “Bokanmeldelse: Eligible av Curtis Sittenfeld (Modern Retelling of Jane Austen)