Om å velge den riktige sommerboka

Det er sommer, det er juni, og uavhengig om du er student eller i jobb så ligger ferien og venter. Personlig synes jeg at å plukke den riktige boken for sommerferien kanksje er den viktigste avgjørelsen jeg tar hele året, fordi jeg ønsker å pakke så minimalistisk som mulig. Jeg krever en ganske spesifikk balanse av underholdning, lesbarhet og lengde som de aller fleste bøker ikke møter. Boka må være bra nok til at man kan lese den hele flyturen i strekk, eller en hel dag på stranda. Hvis du tar med deg Anna Karenina fordi du tenker at nå har jeg endelig tid så gjør du mest sannsynligvis en tabbe – Tolstoy er ikke en ferieforfatter. Men samtidig må ikke boka være for bra, så du ikke dropper ferieaktivitetene for å sitte på hotelrommet eller ligge ved bassenget og lese isteden. Pluss at boka må rekke deg hele turen. Jeg tok med meg The Wizard of Oz på flytur fra Norge til Australia for fem år siden, og hadde lest ut boka før jeg kom meg til Finland. På Helsinki flyplass fant jeg ingen bøker som fristet, og satte meg derfor på et 12-timers fly til Singapore uten lesestoff. Men boka må ikke være for lang heller, for hva om du skal hjem til en skikkelig travel uke på jobb og fortsatt har 100 sider igjen også blir boka liggende på skrivebordet og aldri helt lest ferdig. Og om du som meg og reiser med håndbagasje har du kanskje ikke vekt nok til å ta med deg mer enn bare en bok, og da er det veldig viktig at den ene boken er det riktige valget.

Jeg søker gjerne ut en bok av en forfatter jeg har lest ofte og vet jeg liker. Når jeg fløy til USA første gangen hadde jeg med meg en bok av Neil Gaiman. Nå når jeg dro til Asia tok jeg med meg Laurinda av Alice Pung, en bok jeg har hatt i vinduskarmen siden andre uke av semeseret men ikke helt følt for å lese. Jeg tok en sjanse etter å ha hørt mange skryte veldig av Pung sine verker, og fordi det var en perfekt størrelse på boka: 350 sider så lang nok til å ta et par dager om den var skikkelig bra, og ikke for stor til å ta opp mye plass i sekken.

Jeg har alltid med meg alternativer. På stranda liker jeg ofte lydbøker bedre, fordi jeg aldri helt finner en komfotabel stillig å lese i om jeg ikke har solseng. Derfor er det fint å ha en lydbøk liggende på mobilen. Jeg liker også å ha et park episoder av podcast lagret, fordi jeg ofte sovner på stranda og da er mister man mye av lydboka. Hvis jeg er litt søvnig setter jeg derfor på et podcast. Dette gjelder også på flyturer! Personlig sovner jeg ofte av å ha noen som snakker på øret mitt, og hvis jeg ikke sovner så har jeg hvertfall hørt på et bra podcast. Jeg har også et par bøker på eBokBib appen – gjerne novellesamlinger eller dikt, fordi de er så alrighte å ha på korte perioder av dødtid. Jeg leser dikt på busser hvis jeg finner at jeg ofte blir distrahert av å kikke omkring, eller om jeg venter på å bytte fra en type transport til en annen.

Om du faktisk leser ut boka di så har du alltid en reserve på mobilen. Og hvis du er backpacker som meg er det lurt å sjekke book exchange på hostellene. Det var min plan her i Indonesia, men på de siste to hostellene hadde såvidt engelske bøker, og den eneste norske boka var Øya – og den har jeg alt lest. Men jeg fant en second hand bokbutikk hvor jeg fant Cloud Atlas og forlot Laurinda på hostellet i håp om at noen andre kan glede seg av den. Ellers kan man også bytte bøker med andre backpackere, og det er jo en sykt fin og romantisk tanke. Eneste problemet med det er jo at da må du liksom ha blitt ferdig med boka samtidig, og det skjer jo ikke så veldig ofte. Hvis du derimot liker litt mer komfort enn det jeg gjerne har når jeg reiser, eller bare skal til ett sted, så kan du jo rett og slett ta med deg et par ulike bøker i kofferten hvis det er plass.

Eller kanskje du har en kindle, og derfor aldri har møtt på noen av disse utfordringene.

Hvilke triks har dere for å møte bokkravene for ferien?
Sunniva x

2 comments on “Om å velge den riktige sommerboka

1. Jeg blir mer og mer komfortable med Kindle! Digger at jeg kan fylle den med bøker (og manus, hehe), og samtidig synkronisere til mobilen. Så om jeg har glemt Kindle-brettet har jeg alltids backup. Da jeg ferierte med familie plukket jeg og pappa ofte ut bøker sammen, så vi kunne begynne på hver vår, og bytte etter noen dager. Ellers må det være bøker jeg _vet_ jeg kommer til å like, siden jeg potensielt er på steder hvor det ikke er lett å kjøpe en ny.

• Kvardagsbiblioteket

Jeg leker fortsatt med tanken på en kindle, men tror nok jeg hittil har latt være fordi det er enda en dings jeg må ha med på tur. Men kanskje når iPaden min fyker at jeg erstatter den med en kindle, for jeg bruker jo stort sett ikke kindle uansett. Synkronisering av bøker er lurt!