Anmeldelse: See What I Have Done av Sarah Schmidt

Mens jeg hadde praksis i London forsøkte jeg å utforske London så mye som mulig i tilfelle det var den eneste gangen jeg bodde der (hehe little did I know!), og det ble naturlig nok endel turer til bokhandlere. Spesielt ofte var jeg innom Waterstones Piccadilly, som består av 5 etasjer med bøker, kafé og til og med en bar i øverste etasje. Der, og de fleste andre bokhandlene jeg var innom, la jeg merke til og ble forelsket i omslaget til See What I Have Done av Sarah Schmidt. Jeg mener:

Den utrolig fine oransje fargen er enda finere i virkeligheten altså. Heldigvis for meg var jeg også interessert i handlingen, så den fikk bli med meg hjem på en av de mange besøkene til bokhandleren.

See What I Have Done møter vi Lizzie og Emma Borden, samt deres far, stemor og hushjelp. Schmidt tar for seg en sann historie om mord og forteller den fra perspektivet til en av de mistenkte, Lizzie. Tidlig på morgenen den 4 August 1892 roper Lizzie på hushjelpen: «Someone’s killed Father.» Mordene på Andrew og Abby Borden var brutale og vanskelige å forstå: hvem ville skade ekteparet og hvorfor? Lizzie ble stilt for retten, men etterhvert frikjent for drapene på faren og stemoren. Så hvem drepte The Bordens?

Schmidt forteller en historie basert på virkelige hendelser blandet inn med hennes egne tanker og ideer om saken. Vi får lese om en svært ustabil ung Lizzie, hennes eldre og ubekvemme søster Emma, og faren deres som kunne eksplodere av sinne.

Lizzie var den eneste som var tilstede og våken da foreldrene ble myrdet. Så hvorfor husker hun ingenting? Og hvorfor er hun ikke tristere? Emma forsøker å få Lizzie til å huske hva som skjedde – hørte hun noen i huset den morgenen? Hvor var hun da det skjedde?

‘Lizzie Borden took an axe and gave her mother forty whacks,
When she saw what she had done, she gave her father forty-one’

I løpet av boka får man som leser bare flere og flere spørsmål – uten å egentlig noensinne få svar på alt man lurer på. Kan vi stole på Lizzie som forteller? Kan vi stole på noen av karakterene? Det jeg likte aller best i denne boka var skrivestilen. Schmidt får et mord som kanskje ikke er det mest spennende mordet i historien til å fylle nesten 400 sider, og det uten å kjede leseren.

Schmidt har lykkes i å skildre en ung kvinnes ustabile tilstand på en troverdig og underholdene måte – er Lizzie faktisk ustabil, eller er hun veldig flink til å si og gjøre akkurat det som trengs for å unngå mistanke? See What I Have Done er en overraskende lettlest bok til tross for dens 350 sider. Anbefales om du er interessert i true crime, ekte historier eller bare noe annet enn en typisk krim.

Hva er din favoritt true crime bok? Tar gjerne i mot anbefalinger!

2 comments on “Anmeldelse: See What I Have Done av Sarah Schmidt

1. Det rimet, det har jeg hørt i en tv-serie, men jeg klarer ikke å huske hvilken! Kan ikke si at jeg har lest en eneste true crime bok før, men denne virker spennende. Interessant valg av perspektivholder!

Å, så kult! Det kan godt hende det har vært en serie eller episode om denne historien, den er nemlig ganske kjent (dog ikke for meg før denne boka!) 🙂
      – V