Anmeldelse: Jeg nekter å tenke av Lotta Elstad + Vinner av vår giveaway!

** Leseeksemplar sponset av Flamme Forlag

Tenk deg at Norge har en tredagersregel før man kan ta abort, altså man må kontakte en lege og si at man ønsker en abort, for så å gå hjem og tenke på det i tre dager? Det er premisset for Lotta Elstad sin spenstige roman Jeg nekter å tenke, hvor protagonisten Hedda Møller stiller opp på legekontoret for å gjøre graviditeten sin til en ‘kort prosess’. Hedda har blitt dumpa av kjæresten, hun har mista jobben, og på vei til Hellas for å komme seg litt vekk opplevde hun en traumatisk nødlanding i Sarajevo, bestemte seg for å hoppe av flyet og komme seg tilbake til Oslo via offentlig transport. I Berlin hadde hun et one-night-stand med en nomadisk fyr (Milo) som følger etter henne tilbake til Oslo i bobilen sin mens han sender henne meldinger i CAPS LOCK. Uten kofferten – den ligger et sted i Athens – uten jobb og uten kjærligheten oppdager Hedda at hun har blitt gravid, og at før hun får gjennomføre aborten må hun tenke.

La oss begynne med de feministiske aspektene av denne romanen: Hedda er 33, hun er singel, hun vet ikke om barnet tilhører eksen eller Milo, hun har ingen form for inntekt og nå må tenke seg om for å forsikre seg om at abort er det hun faktisk vil. Hedda aldri i tvil om at abort er det rette valget for henne, men disse pålagte tenkedagene flyttet fokuset fra valget, eller beslutningen, til tenkingen. I et intervju med Dagsavisen (et veldig fint intervju) utdyper Elstad sine meninger om politikk som ønsker å begrense en kvinnes rett til abort, om så bare ved å pålegge en refleksjonstid: ‘Alle tiltak som sikter mot å begrense [kvinnens] muligheter til å bestemme selv, handler om at man ikke stoler på kvinnens egen vurdering, og at man blander seg inn i dette.’ Utover å takle tema abort hands on snakker Elstad også åpent om sex og kvinnekroppen. På denne måten er romanen forfriskende; Hedda er alltid ærlig om kroppslige temaer, uten at det noen gang blir det minste kleint.

‘Som om jeg ikke var (…) et vinglete, vegrende og dårlig menneske som ikke evner å tenke én tanke rett ut. Tenke i tre dager? Få tankene til å opphøre: Det er det jeg ber om. Det er det dette legebesøket burde vies til. Det burde klarne sinnet mitt, sikre meg et godt sovehjerte, gi meg en god rytme, en hole-in-one-positur, gjøre meg mindful når det trengs eller på alerten når det trengs, som et rovdyr, jeg vil være skjerpet, jeg vil ville det jeg gjør, og vite hva jeg vil, og jeg tenker igjen at jeg fortsatt har tid på meg, og jeg tenker det igjen – og jeg klarer ikke å slutte’

Boken tar også for seg både Norge og resten av Europa, og kommenterer på hvordan levesituasjonen ofte kan bli for unge mennesker. Hedda har en god utdanning innenfor journalisme, men har som frilanser en ustabil inntekt. Milo representerer resten av Europa, forteller Elstad til Dagsavisen, et ‘Europa i krise’ med høy arbeidsledighet og ikke jobber nok til de yngre generasjonene. Milo lever fra jobb til jobb i sin bobil, og må stadig flytte seg omkring og oppsøke nye kreative parkeringsplasser. Han er god på å finne raske løsninger for neste inntekt, som å leie vekk leiligheten på AirBnB, eller ta del i forsøk for en liten gevinst. Vi kan kanskje påstå at Elstad dro det litt langt ved å ha romanen begynne med Hedda så lagt på bunn (nylig singel, nylig arbeidsløs, nydlig traumatisert og i tillegg motvillig gravid), men om man tar omstendighetene i betraktning er det ikke vanskelig å forestille seg hvordan en ung voksen kan havne i akkurat denne situasjonen, hvor livet fullstendig kollapser.

Det er en bok om bunnen, men Elstad sitt skarpe og vittige språk gir den en oppløftende tone. Det er mye bra komedie, og Hedda er en veldig interessant forteller. Hun har en sterk kvinnelig stemme i en roman med svært få karakterer, hvorav det er to menn, Milo og eksen, som hver har sine egne sterke meninger om verden og politikken. Hedda blir også nødt til å finne ut av hvor hun selv vil stå i livet; bør hun forsøke å finne tilbake til akademiker eksen? Lære fra Milo om spontanitet og å takle det ustabile livet? Gå sin egen vei?

Jeg koste meg virkelig med denne romanen, og har allerede ført opp et par av Elstads andre romaner på listen over bøker som må leses når jeg får tid. Endte opp med å gi den en full score på goodreads – en score jeg ofte samler til bøker som gir meg en fullstendig wow-opplevelse, og selv om Jeg nekter å tenke ikke helt skrek wow så var den såpass bra at jeg ga den full pot. Boken kommer ut den 8. august, så løp og kjøp!

***

Vi har kåret vinneren av vår første giveaway, Elstad sin forrige bok Et eget rom også sponset av Flamme forlag. Vinneren er Mai Elise (@mai.elise på instagram), gratulerer! Tusen takk Flamme for å sponse konkurransen, til alle dere som deltok, til alle som følger oss på instagram og som leser her!

4 comments on “Anmeldelse: Jeg nekter å tenke av Lotta Elstad + Vinner av vår giveaway!

1. Jeg likte også denne veldig godt. Gøy å lese noen som skriver så usentimentalt om de store følelsene

2. Gleder meg til å lese!