Anmeldelse: En moderne familie av Helga Flatland

*Leseeksemplar fra Aschehoug

For noen uker siden leste jeg en av sommerens store snakkiser, nemlig En moderne familie av Helga Flatland. Flatland er et kjent navn for mange, og forventningene til denne boka rundt i bokverden var derfor mange. Personlig hadde jeg ikke lest noen av Flatlands bøker før, men da jeg fikk tilsendt denne knallrosa perla av en roman fra Aschehoug tenkte jeg at det virkelig var på tide med en introduksjon til Flatland – og for en introduksjon!

En moderne familie møter vi Torill og Sverre og deres tre (voksne) barn, Liv, Ellen og Håkon. Mens de er på ferie i Italia for å feire Sverre sin syttiårsdag annonserer plutselig Sverre og Torill at de skal skille seg. Det viser seg å bli starten på en kaotisk periode for familien.

Romanen fortelles gjennom de tre søsknene, og åpner med Liv sitt perspektiv. Liv er den som tar skilsmissen hardest, og begynner å stille spørsmål ved omtrent hele livet sitt så langt. Ellen synes skilsmissen er latterlig – foreldrene er jo sytti år gamle, for guds skyld! – og har nok å tenke på i sitt eget liv til å vie foreldrene mange tanker. Håkon kommer sist ut i boka, og leverer et perspektiv som er svært annerledes fra både Liv og Ellen sitt.

«Mamma står på kjøkkenet og visper pannekakerøre da jeg kommer opp, har tydeligvis vært våken lenge – hun har handlet bær og kaffe og juice som står på benken. Vi har alltid pannekaker til frokost på bursdager, mammas tradisjon, noe jeg har videreført i min egen familie. Jeg kan ikke huske å ha spurt Olaf hvordan han er vant til å feire bursdag, kommer jeg på nå, da jeg ser mamma stå over pannekakerøra, slik hun har stått hver eneste bursdagsmorgen siden jeg ble født, og kanskje enda lenger tilbake.»

En moderne familie tar først og fremst for seg hva som skjer når en familieenhet splittes opp og hvordan en skilsmisse kan ha en effekt på flere enn de som er direkte involvert i avgjørelsen. Til tross for at romanen tar for seg til tider tunge tema, synes jeg det var en humoristisk og mild tone gjennom nesten hele boka.

Hver og en av de tre søsknene har særdeles spesielle personligheter og egenskaper, og grunnet dette likte jeg ikke nødvendigvis ett av perspektivene mer enn de andre. Romanen klarer også veldig godt å understreke hvor forskjellig perspektiv ulike personer kan ha på ett og samme tema eller hendelse – det mest åpenbare eksempelet her er de vidt forskjellige reaksjonene på skilsmissen.

En moderne familie anbefales absolutt til alle, for denne boka er virkelig god! Det var mitt første men absolutt ikke siste møte med Flatland, og nå håper jeg bare de andre bøkene hennes imponerer halvparten så mye som denne lille rosa boka.

Har du lest En moderne familie?

2 comments on “Anmeldelse: En moderne familie av Helga Flatland

1. Jeg synes også den var fantastisk! Og du MÅ lese triologien hennes. Noe av det beste jeg har lest – den traff meg sånn.