Anmeldelse: Mort av Terry Pratchett

Plot: Døden ansetter en lærling. Hvis jeg ikke alt var en massiv fan av, vel, alt Sir Terry har skrevet hadde jeg alt vært hooked. Hvis dere har fulgt oss på Kvardagsbiblioteket en stund vet dere at jeg aldri lar en sjanse gå fra meg til å anbefale en Pratchett roman. Jeg føler absolutt at det er på tide at noen begynner å betale komisjon.

Mort kom ut for tretti år siden, og er den første boken skrevet om Døden i Pratchett sin spektakulære Discworld. Døden er kanskje min absolutt favorittkarakter noen sinne, det er jo litt vanskelig å velge én karakter, men han er definitivt up there. For dere som ikke er kjent med Pratchett og the Disc, så skriver han stort sett romaner som er satt i et univers han har funnet opp. Det er et snodig univers, formet som (du gjettet det) en disk, og denne disken hviler på fire elefanter som står på ryggen til en svær skildpadde som flyter gjennom universet. Denne merkverdige oppsettingen er utgangspunktet i ikke så få vitser om universet, fysikk og hva meningen med alt sammen egentlig er. Uansett, i dette universet finnes det en hel haug med karakterer som kan følges i de ulike ‘seriene’, men Granny Weatherwax, en av hovedpersonene i hekseseriene, er ikke bare å finne i bøkene om hekser. Alle beboere av Discworld kan dukke opp når som helst, og siden Døden er udødelig og fordi det er jobben hans å være der hver gang noen dør gjennom hele historien av the Discworld, er han også en karakter som støtt og stadig dukker opp. Vi lærer å lekse ham, og hans merkverdige filosofi om livet og universet. Men nå er altså Døden litt lei av jobben sin, og har derfor bestemt seg for å skaffe seg en lærling som forhåpentligvis kan avløse ham litt.  Døden snakker også i all caps, genialt!

“I? KILL? said Death, obviously offended. CERTAINLY NOT. PEOPLE GET KILLED, BUT THAT’S THEIR BUSINESS. I JUST TAKE OVER FROM THEN ON. AFTER ALL, IT’D BE A BLOODY STUPID WORLD IF PEOPLE GOT KILLED WITHOUT DYING, WOULDN’T IT?”

Døden finner altså Mort, en hengslete gutt som ser ut til å stort sett være satt sammen av knær. Mort begir seg derfor ut på et eventyr som tar ham, bokstavlig talt, ut av realitet, historie og tid: Dødens lille boble, hvor det finnes et hus og en hage med blomster av alle mulige nyanser av sort. Her bor også Albert, butleren som er mye mer enn en butler, og Dødens adopterte datte Ysabell, som, på grunn av den merkelige måten tid går i Dødens hjem, har vært en 16 år gammel jente i 35 år (yikes!). Dette er altså gjengen som må løse problemet, som er som følger: Mort forelsker seg i prinsessen Keli da han og Døden er for å samle sjelen til hennes far, kongen, da han dør. Han dør av et klassisk tilfelle av sjalu bror, altså han blir myrdet, så når Keli blir dronning er hun plutselig i fare. Mort sendes ut på egenhånd for første gang, og da han oppdager at den ene dødende han skal samle opp er Keli. Men Mort lar Keli leve, en handling som skaper forvirrelse fordi dødsfall er forhåndsbestemt, ikke noe som angår Døden eller hans lærlig, og universet fortsetter derfor som om Keli faktisk døde selv om hun fortsatt lever. Historien prøver derfor å fikse denne feilen. Mens Mort og gjengen holder på med dette har Døden tatt seg en ferie for å ha menneskeerfaringer – drikke, danse, gamle osv.

“History unravels gently, like an old sweater. It has been patched and darned many times, reknitted to suit different people, shoved in a box under the sink of censorship to be cut up for the dusters of propaganda, yet it always – eventually – manages to spring back into its old familiar shape. History has a habit of changing the people who think they are changing it. History always has a few tricks up its frayed sleeve. It’s been around a long time.”

Strålende morsom og intelligent som alltid, Mort er absolutt ikke et unntak av Terry Pratchett-bøker du bør lese. Mort er et flott sted å begynne om man vil begi seg igang med en Discworld-serie. Som sagt er Death en av mine absolutte favorittkarakterer.