Anmeldelse: Verda er ein skandale av Agnes Ravatn

*Leseeksemplar fra Samlaget

Selv om jeg trives relativt godt i London, er det likevel utallige ting jeg savner ved Norge – frisk luft, mulighet til å gå i skogen og plukke sopp og bær, nøkkelost, melkesjokolade, ordentlig knekkebrød… Lista er lang. Jeg tenkte på forhånd at jeg kom til å få hjemlengsel nesten slengt i fjeset av å lese Ravatn sin nyeste bok, Verda er ein skandale, og helt ærlig var det akkurat det jeg ønsket meg fra denne boka også. Heldigvis for meg leverte Ravatn.

Da Ravatn fikk sitt første barn bestemte hun og mannen hennes seg for å flytte til hjembygda under foreldrepermisjonen, for å teste det livet kontra deres tidligere liv i Oslo. Planen deres var hele tiden å flytte tilbake til leiligheten i Oslo når permisjonen er over.

Bort fra storbyen

Jeg har fulgt Mariell sin blogg hjartesmil over flere år og da hun la ut anbefaling av denne boka, trakk jeg umiddelbart sammenligninger mellom historien hun forteller via bloggen sin og historien i Ravatn sin bok – kvinner i midten eller slutten av tjueårene flytter bort fra storbyen (Mariell fra London, Ravatn fra Oslo) for å starte familie og for å komme seg bort fra stresset i storbyen (kjenner selv på denne lengselen når jeg forsøker å presse meg på tuben i rushtiden). Det er nettopp en slik bok dette var for meg: et slags avbrekk fra eget liv.

Verda er ein skandale er en bok jeg koste meg skikkelig med mens jeg leste, men så dessverre nesten litt glemte at jeg hadde lest. Det sier ikke nødvendigvis så mye om verken bokas kvalitet eller min interesse i den – jeg ser også verdien i en bok som i øyeblikket man leser den føles som et skikkelig bra avbrekk fra hverdagslige stress og rot, til tross for inntrykket den forlater deg med.

Biografiske essay

I en anmeldelse hos NRK foreslår anmelderen at Ravatn kanskje skulle skrive biografi om sin eldre nabo og kollega, Einar Økeland, og at Verda er ein skandale til slutt ble resultatet av dette – og det er omtrent slik det føles når man leser denne lille boka. Det handler mye om Økeland og hans liv og erfaringer, men også om hans liv i perspektiv til Ravatn sitt eget. Selv om det knapt skildres store hendelser i boka, får vi likevel bli med mens Ravatn gradvis smelter inn i det rolige bygdelivet.

Verda er ein skandale er en fin liten bok med høy gjennkjennelsesfaktor – om det så er lengsel til det urnorske, å ha store planer for foreldrepermisjon som kanskje ikke helt blir noe av, eller å ende opp et sted man ikke forventet i begynnelsen. Det er mange morsomme hendelser i boka, som når Ravatn søler tran på badegulvsflisene og det føles som det verste som kan skje, eller når hun deler en knekkebrødoppskrift med oss.

Boka anbefales absolutt om man er fan av Ravatn eller ei, jeg har personlig ikke lest noe av henne før men kommer definitivt til å legge de til på leselista mi. Noen ganger er det jo himla fint å lese skildringer av helt vanlige og trivielle hverdagshendelser.

Har du lest Agnes Ravatn? Hvilken av bøkene hennes burde jeg lese først?

3 comments on “Anmeldelse: Verda er ein skandale av Agnes Ravatn

1. Er det ei bok jeg skal kjøpe i høst, blir det denne. Jeg går gjennom den lille bibliografien til Ravatn nå, litt ubevisst, men bøkene hennes har liksom perfekt lengde for denne høsten. Hittil liker jeg henne best som essayist. Leser Stillstand for øyeblikket, den er fin. Passe ironisk og morsom om hverdagslige situasjoner (gjerne på uventa steder).

Høres veldig ut som denne boka med andre ord! 🙂 Vil gjerne lese mer av Ravatn, så takk for tips. Håper du får plukka opp denne boka ila høsten!

2. Jeg har lest en del av Ravatn og liker henne godt, så er ganske spent på denne. Tror den må bli min første bok av Ravatn i bokhylla hjemme… Kanskje. Blir uansett spennende å lese og jeg kan varmt anbefale de andre bøkene Ravatn har skrevet 🙂