Anmeldelse: The Cows av Dawn O’Porter

For noen uker tilbake hørte jeg på lydbokversjonen av denne fantastisk underholdende boka – The Cows av Dawn O’Porter. Dawn O’Porter er TV-kjendis her i Storbritannia, og i Norge kjenner kanskje noen henne igjen som dama i How to Look Good Naked som gikk på norsk TV for flere år siden.

Jeg hadde absolutt ingen forventninger når jeg begynte å lese – til tross for at O’Porter teknisk sett er en kjendisforfatter, som ofte gjør meg litt skeptisk – og helt ærlig gjorde det leseopplevelsen enda bedre.

The Cows handler om en gruppe kvinner i ulike deler av livet som alle opplever motgang på et eller annet vis. Cam er en av Storbritannias mest kjente og suksessfulle livsstilbloggere og en talskvinne for voksne kvinner uten barn; Tara er en alenemor som forsøker å balansere en jobb hvor hun ikke blir satt pris på og å ha en liten datter; Stella sliter med identiteten sin etter at hennes tvillingsøster døde og føler hun lever i hennes skygge. Som så ofte skjer i slike romaner er det et par hovedhandlinger som bringer de ulike fortellingene sammen. Tara tar en dårlig avgjørelse på et undergrunnstog når hun tror hun er alene og ender opp med å bli rikskjendis over natta; Cam oppdager plutselig noe i seg selv som står i strid med hennes verdier og får plutselig kritikk av de som ser opp til henne. Romanen handler i bunn og grunn om kvinner og morskap – hvorfor vil noen kvinner ikke ha barn? Og hvorfor er det så vanskelig å godta for folk flest?

For denne type bok er det en relativt lang roman, men det fungerer likevel bra på grunn av de mange ulike narrativene. The Cows er kategorisert på de fleste nettsider som en Chick Lit, og selv om det til et visst punkt er riktig inneholder denne romanen så mye mer enn det jeg ser på som typiske Chick Lit bøker. The Cows er en nærmest feministisk roman som likevel lar karakterene sine oppføre seg svært problematisk mot andre kvinner – kvinners prosess mot en bedre verden, inkludert svakheter, er jo også viktig å inkludere i litteraturen.

Girls, I think. Why do women refer to themselves as girls? It’s so weird”

Tittelen, The Cows, kommer fra den typisk engelske dårlige vanen å kalle kvinner man ikke liker for ‘a cow’ – det er som en mild fornærmelse uten å banne. Leseren får bli med på hovedkarakterene sin reise fra å ha visse verdier til å så, av en eller annen grunn, måtte forkaste eller stille spørsmål ved disse. Det er rett og slett en skikkelig underholdende roman med de fleste Chick Lit aspektene, samtidig som det er en roman hvor hovedkarakterene utvikler seg gjennom boka – sånn utenom typisk Chick Lit hvor dama til slutt lar seg selv falle for the den mannlige hovedpersonen.

Hvis du liker Bridget Jones men vil ha enda litt mer galskap og mer kvinnelig solidaritet, er The Cows akkurat boka for deg.