Anmeldelse: Folk jeg husker av Joakim Kjørsvik

*Leseeksemplar fra Kolon Forlag

En av de siste (og beste) bøkene jeg leste i 2017 var Joakim Kjørsvik sin nye bok, Folk jeg husker. I denne boka, enkelt fremstilt som «fortellinger» heller enn en roman eller en novellesamling, forteller Kjørsvik sin protagonist leseren om mennesker han har møtt opp gjennom årene og som han husker. Som konsept høres det ikke ut som all verden, men med Kjørsvik sin utførelse og høye kvalitet på fortellingene blir det en fest å lese.

«Hvor mange av de jeg husker, har glemt meg?»

Fortellingene rangerer fra noen setninger lange til flere sider. Noen er morsomme, noen er triste, noen er bare merkelige. Lest som en samling blir det en virkelig god leseopplevelse. På en side får vi høre om noen hovedpersonen husker men ikke vier mange ord, slik som i ‘Theodor’-kapittelet/avsnittet med kun én setning: «Jeg husker Theodor, den kødden.», mens ved andre anledninger vies det mange ord om mennesker han ikke vet særlig mye om.

«Husker første gang jeg møtte Liv. At jeg tenkte: Hun må jeg bare glemme.»

Det finnes en historie her inne for alle lesere, tror jeg: uansett bakgrunn, kjønn, erfaringer og geografisk tilhørighet finnes det en mengde underliggende tematikk som rører ved leseren til tross for at det hovedpersonen husker ikke nødvendigvis er identisk til de en leser husker av lignende situasjoner og personer. Kjørsvik har et fantastisk øye for detaljer og sørger for at alle observasjonene blir delt i fortellingene, på godt og vondt. En av mine favoritter var fortellingen om André nedenfor:

Fortellingene i Folk jeg husker er brutalt ærlige og likevel utrolig underholdende fra første side. Fra forelskelser og bekjente til barndomsvenner og mennesker han møtte én gang, forteller boka historien om et liv utifra hovedpersonens forhold til bipersonene i livet sitt. I tillegg til et fantastisk innhold har denne boka også et virkelig fint format, som føles skikkelig digg å holde i hendene mens man leser – altså, det sier jo ingenting om innholdet, men det er likevel en bonus! Anbefaler alle å lese denne perla av en bok.

0 comments on “Anmeldelse: Folk jeg husker av Joakim Kjørsvik