Anmeldelse: Difficult Women av Roxane Gay

2018 har for meg bestått av mange novellesamlinger og kortere verk så langt, og overraskende få romaner. Ikke bare virker det som novellesamlingers valuta er som varmt hvetebrød i disse dager; jeg hadde også en liten backlog av bøker jeg har kjøpt over årene men ikke lest enda.

Én av disse var Difficult Women av Roxane Gay, en novellesamling om nettopp «vanskelige» kvinner og konseptet å være en vanskelig kvinne som traff meg rett i hjertet. Jeg kjenner godt til Gay som essayforfatter (blant annet av Bad Feminist, en essaysamling, som Sunniva anmeldte forrige uke) samt gjennom hennes mange anmeldelser på Goodreads og hennes svært aktive Twitter-feed. Gay skriver nestene ekslusivt med fokus på kvinner og mange av hennes fiksjonelle karakterer tilhører LGBT+.

Til forskjell fra Bad Feminist er Difficult Women ikke essays, men består av noveller som handler om hvordan ulike kvinner takler motgang. Vi møter en kvinne som er gift med en mann som har en tvilling, og som later som hun ikke merker at tvillingbrødrene ofte bytter identitet og utgir seg for å være den andre. En eldre far som utnyttet sine to døtre da de var yngre blir tatt inn i varmen hos den eldste datteren i sine eldre dager. En mann er gift med en kvinne laget av glass og er livredd for at hun skal knuse.

«He is a flesh-and-blood man, going about the business of living with his glass wife and glass child, their glass furniture and glass lives.»

Utover tematikk, har alle novellene likhet i at det er sårt fra en ende til den andre. I åpningsnovellen ‘I Will Follow You’ blir to søstre sterkere knyttet sammen etter at de blir kidnappet av en mann og misbrukt, et misbruk som følger de gjennom livet og inn i de voksnes verden, hvor de sliter med å stole på noen andre enn hverandre. Kvinnene i novellene har vært gjennom utrolig tøffe situasjoner og til tross for at de kommer seg ut av det verste i løpet av novellen, er det likevel klart at det ikke er snakk om eventyrlige endelser.

Difficult Women er også styrket av at Gay er en fantastisk forfatter. Hun skriver svært godt og er usedvanlig flink til å unngå overdramatisering av situasjoner som enkelt kunne vært mer dramatisert og kommet unna med det. Det virker som at mye av grunnen til dette ligger i konseptet «difficult women» – hvis man lager for mye styr rundt urettferdig behandling, blir man ofte stemplet som «difficult» om man er kvinne.

“She was smart enough to want more but tired enough to accept the way things were.”

Majoriteten av novellen er også preget av svært seksuelle undertoner, og jeg ble imponert over hvor enkelt Gay klarer å vri mellom seksuelt misbruk og frivillig seksuell aktivitet uten at det blir ukomfortabelt for leseren. Jeg satt også pris på hvor mye respekt Gay gir karakterene sine – et sunt sexliv til tross for vanskelige situasjoner i andre arenaer bidrar til at ingen av hennes hovedpersoner blir stemplet som ofre, men heller som kvinner med mange erfaringer.

“Silence is the cruelest of cruelties.”

Min absolutte favorittnovelle i denne samlingen var ‘North Country‘, hvor en afro-amerikansk kvinnelig ingeniør starter i en ny jobb i en helt annen del av USA og opplever en merkelig form for rasisme og sexisme fra hennes kollegaer. Til tross for det, forblir hun i arbeidet og forsøker å ignorere at en av hennes overordnede forsøker å ligge med henne. Utenfor universitetet, møter hun en mann ved navn Magnus som behandler henne så fint at hun føler seg ubekvem med ham og reagerer ved å dytte ham bort. Hvis du vil lese bare én ting av Gay vil jeg anbefale denne (men virkelig, les hele boka mens du først er i gang, da!)