Anmeldelse: Steal the Stars av Mac Rogers

Steal the Stars er et radioteater om romvesener og ulovelig kjærlighet. Dak jobber som sikkerhetssjef på hemmelig base som er bygget rundt en krasjet UFO, og kroppen til et romvesen. De kaller ham Moss, fordi brystet hans er dekket av mose. Moss er død – antagelig, eller døende. Kroppen hans er varm, hva nå det betyr, men mosen på brystet trekker seg langsomt tilbake. En dag begynner en ny ansatt på basen, Matt, og tiltrekkelsen mellom Dak og Matt er intens og øyeblikkelig. Til tross for at ansatte ikke har lov til å være romantisk involvert klarer ikke de to å holde seg fra hverandre, og siden de vet om Moss kan de ikke bare si opp jobben. Sammen legger de en plan for å rømme med nok penger til å kunne kjøpe seg trygghet.

I never stepped a foot wrong in my life. Whatever the objective, I nailed it. I hit every marker, did whatever they asked me for in every corner of the world, and I never chose anything in my life. But I chose you.

Til tross for at jeg alltid har elsket lydbøker har jeg aldri lyttet til mye radioteater. Men Steal the Stars kom høyt anbefalt av mitt favorittpodcast (Writing Excuses) så jeg bestemte meg for å sjekke det ut, og jeg ble helt hekta. Jeg binga alle 14 epsiodene – science fiction, kjærlighet og et heist, hva mer kan man be om? Ikke bare var dette en veldig spennende fortelling i seg selv, med karakterer som setter alt på spill, men skuespillerene tok med seg et ekstra level av intensitet til denne fortellingen. Vi kan høre dem puste, løpende skritt, folk som hamrer mot dører. Når Dak og Matt var alene sammen, og alt som var å høre var kyss, myke stønn og beltespenner som åpnes føltes det som om jeg hadde gått inn på rommet mens de holdt på – det var en helt annen form for itimitet enn å lese om sex, eller se det på tv, kanskje fordi radioteater er et medium jeg ikke ofte søker opp. Skuespillerene er helt fantastiske, og gjennom alle episodene dirrer følelser av frykt, panikk, lyst, frustrasjon, lidenskap og besluttsomhet gjennom høretelefonene.

Du kan lytte til Steal the Stars via de vanlige podcast-kanalene (iTunes, Spotify etc) eller på nettet hos Tor labs. Hver episode er omtrent en halv time, så perfekt mens du skal til å fra jobb/studier. Jeg er keen på å høre mer radioteater, og ser frem til å se om Tor labs kommer med noe mer etterhvert. Hvis dere har noen anbefalinger til radioteater lett tilgjengelig på nettet, legg gjerne igjen en kommentar. Og husk å legge til Steal the Stars på podcastlisten din!