Anmeldelse: How Do You Like Me Now? av Holly Bourne

Holly Bourne er en bestselgende britisk ungdomsbokforfatter, og i år ga hun ut sin første roman for voksne, How Do You Like Me Now. How Do You Like Me Now blir ofte populært referert til som en moderne Bridget Jones, og det var nettopp denne beskrivelsen som vekket interessen min. Så da en kollega veldig snilt lånte meg boka hvis jeg lovet å lese den så fort som mulig så vi kunne diskutere den og jeg hadde en rolig søndag foran meg, plukket jeg den opp for noen uker siden – og slukte den på én dag.

Tori Bailey er nesten tretti år gammel og har oppnådd alt hun kunne drømt om i livet: hun har skrevet en Eat, Pray, Love-liknende bestselgende selvhjelps-bok og reiser rundt i Storbritannia for å inspirere andre kvinner, i tillegg til å ha en fantastisk kjæreste hun har vært sammen med i flere år.

Men Tori lever på en løgn. For kjæresten hennes vil verken snakke om å gifte seg eller ha sex med henne, hun vet ikke om hun vil ha barn og alle rundt henne forlover seg og blir gravide i hytt og pine. Når hennes beste venninne Dee plutselig forelsker seg og havner i et seriøst forhold omtrent over natten, begynner Tori å innse hvor ulykkelig hun faktisk er. Samtidig tikker klokka og hun er nesten tretti år og da skal man vel helst være gift med barn på vei, eller? Eller?

Mens hun reiser rundt og inspirer andre kvinner til å gjøre det beste ut av livet sitt og ta vanskelige men viktige valg, vil hun helst ikke tenke for mye på sitt eget liv. I tillegg vil forleggeren hennes ha et nytt manus snart – det har jo gått flere år siden hennes bestselgende bok kom ut – men Tori har ikke en eneste idé om hva hun burde skrive om.

«Turning thirty is like playing musical chairs. The music stops, and everyone just marries whoever they happen to be sitting on.»

How Do You Like Me Now handler om trettiårs-krisa, vennskap, den store kjærligheten og om sette seg selv og sine egne behov først. Bourne stiller spørsmål ved hvorfor vi fortsatt antar at alle kvinner vil gjøre de samme tingene – få barn, gifte seg, kjøpe hus – i en viss alder – og enda viktigere hvorfor de som velger å ikke føye seg etter denne normen føler skam over det.

Denne romanen er vittig, gjennomtenkt og smart – en moderne Bridget Jones men med en mer selvsikker og mer kickass hovedperson enn Bridget. Anbefales å leses i sola i sensommer.

0 comments on “Anmeldelse: How Do You Like Me Now? av Holly Bourne