Anmeldelse: Det fins et rom i meg som står tomt av Linda Klakken

*Leseeksemplar fra Flamme Forlag

For en samling! Jeg regelrett slukte Linda Klakkens nyeste diksamling, Det fins et rom i meg som står tomt, mellom slurker av en flat white på en koselig kafé en helg tidligere i år. Dere har kanskje allerede fått med dere at vi liker å sette fokus på bøker som bringer leseglede over bøker som føles obligatoriske å lese, og Klakkens diktsamling er et perfekt eksempel på dikt som faller under den første kategorien.

Generelt burde det være lav terskel på det meste litterært, slik at det kan nå en størst mulig lesegruppe samt inspirere til leseglede. Spesielt poesi kan føles skremmende for en som er ny eller ukjent med sjangeren – snakker definitivt av egen erfaring her – og da er det flott med lavterskel-poesi som Klakkens seneste, hvor man enkelt kan føle seg avslappet mens man nyter ordene mellom permene.

Det fins et rom er en samling dikt om kjærlighet av ulike kalibre – tapt kjærlighet, ulykkelig kjærlighet, missed opportunities, samt – selvsagt – ny kjærlighet og forelskelse. Kjærligheten fungerer som det tomme rommet i jeg-personen, og de stadige tegn på at rommet kanskje kan fylles er både såre og nydelige å lese. Klakken skriver svært kort og godt, det finnes mye mellom linjene men samtidig svært lite som forsøker å skjule det som ligger mellom linjene.

Diktsamlingen er sår og mørk til tider, men gjennom hele samlingen er Klakken flink til å vise oss det vakre selv i det vanskelige, og det er diktene som er tydelig basert på de mer lykkelige øyeblikkene i et kjærlighetsforhold som stråler gjennom samlingen. For meg er et godt dikt et som får meg til å føle noe, helst noe lignende stemningen som finnes i diktet, og i Det fins et rom i meg som står tomt finner man flere eksempler på slike. Definitivt en diktsamling jeg kommer til å lese igjen.

Hva er din favoritt-diktsamling?

0 comments on “Anmeldelse: Det fins et rom i meg som står tomt av Linda Klakken