Anmeldelse: The Song of Achilles av Madeline Miller

Jeg må starte denne anmeldelsen med et lite kjærlighetsbrev, for jeg elsket denne boka. Den traff meg midt i hjertet og midt i magen, og jeg har ikke tatt meg sammen nok til å føle at jeg kan begynne å lese noe nytt enda. Da jeg måtte legge vekk boka halvveis gjennom for å dra på jobb gikk jeg rundt med en hulhet i hele kroppen; en tomhet eller som om noe hadde skjedd i livet mitt til å føle meg så nedtrykket (som feks å miste kamera med bilder fra tre uker på Cuba på sjøen). Jeg følte meg genuint stressa over å være hvor som helst annet enn hjemme på sofaen med denna boka i hendene. Jeg leste den ferdig klokka tre på natten, og våknet opp neste morgen og begynte å bla gjennom på nytt. Jeg har begynt å høre Mythos av Stephen Fry på lydbok, og sett filmen Troy. Jeg jaget Victoria til hennes nærmeste Waterstones etter en kopi. Jeg henger meg veldig opp i bøker som denne her, det samme skjedde da jeg leste Call Me By Your Name, og jeg tviler på at jeg kan gi slipp på denne på en god stund.

The Song of Achilleser en nydelig gjenfortelling av myten om Achilles, den beste krigeren i Gresk mytologi. I The Illiad er det ofte hentydet at Achilles og hans trofaste ledsager Patroclus ikke bare var bestekompiser, men elskere (i filmen Troy var de fettere). Dette er altså tilfellet i Madeline Miller sin versjon, fortalt gjennom Patroclus, fra han blir utvist fra sitt kongerike som en ung gutt og sendt til Peleus, Achilles sin far. Patroclus og Achilles utvilker snart et dypt vennskap—et slikt vennskap hvor det virker som om ingen andre kan forstå dem, eller kanskje de ikke har behov for noen andre når de kan være sammen med hverandre. Da Achilles drar til Mount Pelion for å trenes av Chiron følger Patroclus etter. Der blir de, frem til ord kommer fra Peleus om at Helen of Sparta har blitt kidnappet av Paris, prins av Troja, og hele landet har sverget å gå i krig. Det dypt lidenskapelig fortelling om oppvekst og vennskap, om forelskelse og hva du gjør når den personen du har forelska deg i er Aristos Achaion (best of the Greek), og har blitt lovet heder og ære av gudene, og Hellas samlet seiler til den største krigen i gresk historie.

I saw then how I had changed. I did not mind anymore that I lost when we raced and I lost when we swam out to the rocks and I lost when we tossed spears or skipped stones. For who can be ashamed to lose to such beauty? It was enough to watch him win, to see the soles of his feet flashing as they kicked up sand, or the rise and fall of his shoulders as he pulled through the salt. It was enough.

Denne boka er helt nydelig på et personlig level, altså hvordan de ulike karakterene forholder seg til hverandre. Men den vekket også en (muligens midlertidig) interesse for Gresk mytologi. Jeg har aldri vært spesielt opptatt av dem, og utenom å ha lest to av de greske tragediene på universitetet så har jeg svært lite kunnskap til mytologien generelt. Mange som er bedre kjent med historiene rundt den Trojanske krigen vil derfor kanskje finne mindre spenning i denne boka enn det jeg gjorde, siden det eneste jeg visste sikker var at Achilles dør—jeg tar sjansen på at dette ikke er en massiv spoiler for de fleste her, med tanke på at vi er godt kjent med Achilles sin hæl. Men i etterkant var det veldig interessant å for eksempel se Troy, og sammenlinge hvordan Madeline Miller, som har en MA i klassisk litteratur, har tolket myten annerledes enn filmen. Jeg, personlig, følte at Miller sin versjon ga mye mer mening—alle handlingene virket mer realistiske basert på hendelsene i The Song of Achilles enn det de gjorde i Troy. Det ga også et spennende innblikk i kulturen på den tiden, som forholdet mellom gudene og grekerene. Om hvordan rikdom og ære var det viktigste en mann kunne ha, og hvordan det førte til alle de dramatiske hendelsene vi kjenner til fra gresk mytologi, som at en tolv-årig krig ble utkjempet over Helen.

“There is no law that gods must be fair, Achilles,” Chiron said. “And perhaps it is the greater grief, after all, to be left on earth when another is gone. Do you think?”

Jeg fikk også et sterkt inntrykk av at uavhengig av hvor godt kjent man er med gresk mytologi, så var dette en fin bok å lese. Miller har gjort en veldig god jobb av å fortelle for de som ikke kan noe om den Trojanske krigen, samtidig som hun på ingen måte overforklarer for de som kjenner til mytene. Så vi vet at Achilles kommer til å dø, og vi får derfor vite relativt tidlig i boka at gudene har forutsett at om Achilles drar til Troja vil han ikke komme hjem. Boka lener seg altså ikke på spenning og plot for å holde deg interessert, men heller ved å forklare hvorfor disse tingene skjer. Mest av alt vant Miller meg over gjennom hennes vakre, nærmest ømme, beskrivelser av karakterene og deres følelser. Hun skriver originalt, og det er som om du kan merke hennes kjærlighet for disse fortellingene og disse historiske figurene gjennom hvert eneste, velvalgte ord. Jeg ble så betatt av Patroclus og Achilles av måten de behandlet hverandre; jeg følte jeg ble kjent med begge karakterene gjennom måten Patroclus beskriver Achilles. Jeg så Achilles gjennom Patroclus, og Patroclus gjennom hvordan han så Achilles.

And as we swam, or played, or talked, a feeling would come. It was almost like fear, in the way it filled me, rising in my chest. It was almost like tears, in how swiftly it came. But it was neither of those, buoyant where they were heavy, bright where they were dull.

Jeg avslutter med fire ting: denne boka står definitivt øverst på ønskelista mi til jul, for jeg lånte denne boka av en venninne og trenger sårt mitt eget eksemplar; kan noen pliiiiis fikse en film av denne boka, helst en adapsjon som er like bra som CMBYN; dette er utvilsomt en Kvardagskanonbok; og, helt til slutt, vil jeg oppfordre alle til å lese denne bok ved å bruke Victoria sine ord fra hennes anmeldelse om CMBYN: les denne boka—helst i går!

Hvilke bøker har dere lest om fortsatt ligger under huden dager, ukere og måneder etter dere er ferdige?

0 comments on “Anmeldelse: The Song of Achilles av Madeline Miller