Anmeldelse: Du og jeg og Vito av Bjarte Arneson

Galskapen som gjennomsyrer denne novellesamlingen begynner allerede med konseptet: Arneson sine noveller tar nemlig utgangspunkt i kjente og kjære barnesanger og viser. Høres det sært ut? Det blir særere – på beste mulig måte. Denne novellesamlingen lover godt og leverer enda bedre.

Du og jeg og Vito briljerer når den tar med leseren på en reise som viser seg å være en helt annen en hva teksten først ga uttrykk for, ved hjelp av utallige tvister og vendinger som i mitt tilfelle ofte førte til en blanding av gisp og latter. For denne boka er skikkelig morsom, og et gledelig tilskudd til det som ellers er et ganske grått samtidslitteraturlandskap med mye utroskap og mord. Novellene i denne samlingen snur forventninger fullstendig på hodet, og selv de sprøeste påfunn gir helt mening når Arneson skriver om det.

Tekstene blander dessuten sprøe ideer med ideer som faktisk kan bli virkelighet i den nære fremtiden, som betalingsmåter bygd inn i menneskekroppen og kunstig liv som fremstår som fullstendig ekte mennesker. Det er absolutt ikke mangel på seriøse tema, men selv disse blir håndtert med lett hånd og godt pakket inn.

I en novelle har penger blitt erstattet med «takk» som betalingsform for sosiale gjøremål; hvis noen hjelper en kvinne med en barnevogn av bussen kan de få et par takk som betaling. I en annen, har en gruppe mennesker fra et slags sikkerhetsdepartement satt i gang en kampanje hvor de kidnapper barn – for å skremme de til aldri stole på fremmede. I en tredje har utstopping av mennesker som har gått bort blitt normalt, men en mann får seg et godt sjokk når han oppdager at tanta hans aldri var menneske i det hele tatt.

Å starte hver novelle basert på en norsk sang høres kanskje unaturlig ut, men Arneson løser dette på ulike geniale måter, om det så er ved å endre ordvalg eller hvordan meningen leveres. Denne novellesamlingen er virkelig en fryd fra første til siste side, og jeg anbefaler denne boka til alle som vil lese noe skikkelig morsomt som også provoserer leseren til å tenke utenfor boksen.

En virkelig latterlig men genial samling, som tar deg med på en berg-og-dalbane av følelser og overraskelser rundt hvert hjørne. En av de beste norske bøkene jeg har lest noensinne. Ja takk til mer morsom litteratur til folket!

1 comment on “Anmeldelse: Du og jeg og Vito av Bjarte Arneson

1. Anna-Marit Ingvaldsen

Så gøy , Bjarte !🤗gratulerer så mye🌹🌹😘hilsen Anna-Marit