Anmeldelse: The Flatshare by Beth O’Leary

*Anmeldelereksemplar fra forlaget via NetGalley

Åh, for en feelgood roman dette er! The Flatshare av Beth O’Leary er en romantisk roman om Tiffy Moore som trenger et billig sted å bo i London, og Leon Twomey som jobber nattskift og trenger ekstra penger. Løsningen blir at Leon leier ut sin ettromsleilighet til Tiffy på deling: Tiffy får være der 18.00 til 08.00 og i helgene, mens Leon får leiligheten 08.00 til 18.00. Oppsettet blir arrangert av Leons kjæreste, slik at Tiffy og Leon aldri møtes – det er nemlig kun ett soverom i denne leiligheten, ergo kun en seng på deling. Hva kan gå galt?

Dette var virkelig en svært underholdende roman fra første side, og min bekymring om at det hele skulle føles litt for enkelt ut – vi har vel alle lest fanfiction av typen «ånei, det er bare en seng, hva skal vi gjøre?» – men O’Leary har virkelig skrevet om denne morsomme situasjonen på en realistisk måte. Jeg tror det hele blir enda morsommere, og mer realistisk, for de som vet hvordan det er å leie bolig i London, hvor denne løsningen slett ikke høres så dum ut (Tiffy får jo bo i sone 1 for under 4000 kroner per måned!).

Det tar flere måneder før Leon og Tiffy møtes, og i mellomtiden begynner de å kommunisere via post-it lapper rundt omkring i leiligheten. De blir på denne måten kjent med hverandre uten at de engang ville kunne kjent hverandre igjen på gata.

Både Tiffy og Leon er flinke til å opprettholde de strenge reglene de har implementert – i hvert fall de første 5 månedene. Når besatte eks-kjærester, vanskelige pasienter på jobben og uskyldige brødre dømt til fengsel blir involvert, blir det fort klart at for å leve et lykkelig liv må du kunne sette reglene til side av og til.

Denne romanen faller absolutt under kategorien jeg ville kalt romcom, romantisk komedie, og den holdt meg virkelig underholdt i flere timer mens jeg leste. Jeg fniste og koste meg gjennom hele boka. O’Leary har vært spesielt flink til å lage et rikt persongalleri, hvor bikarakterene i boka ikke bare eksisterer for hovedkarakterene, men tydelig også lever sitt eget liv utenfor handlingen – det er ofte noe jeg savner i såkalte «feelgood» romaner. Jeg gleder meg skikkelig til å lese Beth O’Leary sin neste roman allerede.

The Flatshare kommer ut på engelsk 18. april, og de norske rettighetene har allerede blitt snappet opp av Gyldendal.