Anmeldelse: The Poppy War av R. F. Kuang

‘War doesn’t determine who’s right. War determines who remains.’

Når adoptivfamilien til Rin planlegger å selge henne som brud til inspektøren, en mann mer en dobbelt så gammel som Rin, for å kunne smulge inn mer opium legger hun sjela si i å skaffe seg den eneste utveien hun kan komme på; i to år studerer hun beinhardt til Kejuprøven. Hun lærer seg bøker utenat, hun slutter å sove og sitter oppe og studerer hele natten. Når hun blir så sliten at hun holder på å sovne drypper hun stearin på armene så smerten holder hjernen hennes skarp. Likevel er det ingen som tror det da hun scorer best i sitt distrikt og sikrer seg selv en plass på den mest prestisjefylte av alle skolene i Nikara: Sinegard militærakademi.

Konkurransen på Sinegard er sylskarp, og Rin er en outsider fra første dag. Hun er en mørkhudet Sør-Nikaner som mistet foreldrene i Poppykrigen, mens alle de andre elevene er barn av høytstående familier og har trent til å studere på Sinegard i hele livet. De er lyshudet med Sinegard dialekter og har drevet med martial arts siden de kunne gå. Rin passer ikke inn—hun er sjokkert av det brutale livet i Nikaras hovedstad og det vanvittige nivået masterene på Sinegard krever av studentene. I tillegg klarer hun å tirre på seg Nezha, den bortskjemte men farlige sønnen til Nikaras mektigste war lord, allerede den første dagen på Sinegard. Rin trodde at om hun bare bestod Kejuprøven ville livet hennes bli bedre, men på Sinegard hun kjempe hardere enn noen gang for å overleve.

Rin oppdager også en merkelig og overveldende kraft inni seg. Noe unaturlig og ukontrolertbart. Gjennom sine studier med den eksentriske Jiang lærer Rin at de mytiske sjamennene eksisterer, og er spredt rundt omkring i Nikara. Gudene eksisterer, og noen få Nikanere kan skape en forbindelse med gudene og få tilgang til deres krefter. Samtidig bygger det seg opp til en tredje Poppykrigen utenfor Sinegard sine murer, og elevene begynner sakte å innse at de fort kan gå fra å være studenter ved militærakademiet til soldater sendt ut i krig. Rin vet at den eneste grunnen til at Nikan overlevde den siste Poppykrigen var at de mektige krigerene fra Spier tok Nikan sin side mot the Federation. Men nå, etter folkemordet av Spier med kun en Spierling igjen i livet, hva skal til for at Nikara kan vinne en ny krig? Kan gudene hjelpe? Kan Rin sin gud hjelpe dem å slå the Federation?

Denne omtalte fantasydebuten fra R. F. Kuang starter storslagent. Kuang bruker mange av de gamle kjente fantasytropene, men bringer inn noe helt nytt ved å basere romanen på opiumskrigene i Kina. Spesielt i begynnelsen imponerer hun meg voldsomt med enorme mengder kunnskap om kampstrategi og fascinerende filosofiske spørsmål rundt spesielt religion, som kommer i form av de ulike klassetimene Rin har på Sinegard. Kuang skriver godt og livaktig, og hun skaper i Rin en karakter som vi både kan heie på og frykte. Det er noe gjennomgående ekkelt med måten Rin vakler på grensen mellom godt og ondt. Ingen har noensinne gjort noe for å hjelpe Rin, men hvor langt kan man gå for å overleve før man krysser grensen? Det var også både merkelig, skremmende og ukomfortabelt å lese en bok som plasserer dop i en såpass sentral rolle i en fantasyverden. Utover å diskutere effektene av avhengighet og grunnene til at noen velger dop som en slags tilflukt, brukes ulike stimulanter som et viktig virkemiddel for sjamennene til å bruke sin magi.

Dette er ikke en lett roman hvor fienden er ‘The Dark One’ eller ‘The Dark Lord’. Jo lenger jeg leste jo større ble atrositetene fra alle kanter, og det var rett og slett ukomfortabelt å lese til tider. Det var vanskelig å ta stilling til den mens jeg leste, og det er fortsatt vanskelig nå. Det eneste jeg kan si er at den var sinnsykt bra, og boka gjør opp for de til tider forutsigbare eller åpenbare partiene ved å like ofte overraske meg fullstendig. Den kunne vært strammet opp litt, men med tanke på at dette er Kuang sin første roman er jeg sterkt imponert og ser veldig fram til å lese mer av henne fremover.

The Poppy War er den første boken i en trilogi, og du kan finne den første på lydbok via Storytel.

Sunniva