Anmeldelse: Terapeuten av Helene Flood

*Leseeksemplar fra forlaget.

Sjelden får en norsk voksendebut så mye oppmerksomhet internasjonalt som nettopp Terapeuten av Helene Flood – allerede ved bokmessa i London i mars i år var den solgt i et titalls språk, og når denne anmeldelsen skrives har boka nådd 25 språk solgt i følge forlaget. Jeg synes allerede det var interessant med en ny norsk kvinnelig thrillerforfatter, og det store oppstyret rundt boka internasjonalt gjorde meg jo ikke akkurat mindre nysgjerrig, så jeg tok med meg Helene Flood på sommerferie i år.

Terapeuten handler om Sara som har sin egen psykolog-praksis på et kontor over garasjen i den store villaen hun og arkitektmannen hennes, Sigurd, har arvet fra hans familie. Villaen har vært et eneste stort oppussingsprosjekt siden de flyttet inn, og praksisen til Sara går heller ikke glimrende. Sigurd og Sara har havnet i et evig interiør- og oppussingskaos, som går hardt utover de begge og deres ekteskap.

«Jeg har alltid synes det er uvanlig vanskelig å trekke på skuldrene av inkonsistenser. Jeg ser folk gjøre det, og jeg misunner dem: Skulle ikke innom jobben, nå ja, kanskje jeg misforstod.»

En fredag reiser Sigurd hjemmefra før Sara har stått opp, for å reise på hytta sammen med to kompiser. Han ringer henne for å si at han har ankommet rett før lunsjtid, og Sara forbereder seg for en rolig helg hjemme alene. Hun kommer såvidt igang med fredagskvelden når hun får en telefon fra en av Sigurds kompiser som spør om hun vet hvor han er, ettersom han ikke har dukket opp på hytteturen enda.

Usikker på om «gutta» bare spøker med henne – hun fikk jo tross alt beskjed fra Sigurd om at han kom fram tidligere på dagen – tar Sara til å begynne med nyheten med ro. Hun fikser seg litt kos på fredagskvelden, men det tar ikke lang tid før usikkerheten tar overhånd og når hun får beskjed fra kompisene til Sigurd at han fortsatt ikke har kommet frem, begynner tankene å vandre. Hun venter likevel til dagen etterpå med å melde han som forsvunnet, noe politien tar med fullstendig ro.

Sigurd forblir forsvunnet over flere dager, og plutselig begynner Sara å høre merkelige lyder i huset både om dagen og natta. Det var omtrent her jeg som leser virkelig følte på hvor ubehagelig denne thrilleren var, og Flood skriver så man enkelt begynner å stille spørsmål ved hvorvidt Sara faktisk er ved sine fulle fem. Det er et velkjent grep fra thrillere – The Girl on the Train er et av mange eksempler – og jeg ble ikke overrasket da jeg leste et intervju med Helene Flood hvor hun sa hun fikk idéen til boka etter å ha lest Gone Girl av Gillian Flynn.

Terapeuten er en smart, svært velskreven thriller fra en spennende ny forfatter. Det var vanskelig å legge den fra seg, selv på kvelden når jeg vanligvis unngår å lese thrillere (mvh pingle). Jeg ble spesielt imponert over løsningen på slutten av boka. Å kalle Flood en «fornyer av den psykologiske thrilleren» er kanskje å ta litt i, men at hun har skrevet en fengende thriller sier jeg meg godt enig i.