Anmeldelse: Der Krepsene Synger av Delia Owens

Where the Crawdads Sing av Delia Owens, oversatt til norsk av Dorthe Erichsen som Der Krepsene Synger, har vært en klar favoritt verden om de første månedene i 2020. Den har fått strålende kritikk, og ligget på toppen av bestselgerlista hos blant annet Amazon. Den har tatt verden fullstendig med storm.

En dag i 1969 finner to unge gutter fra Barkley Cove, North Carolina den livløse kroppen til Chase Andrew under branntårnet. Har han falt, eller var det mord? Ettersom ulike detaljer dukker opp begynner ryktene å gå om at Chase må ha blitt dyttet av The Marsh Girl, den unge, ville kvinnen som bor i en utslitt rønne i svampen. Men Kya er ikke vill og ulært; hun er smart og følsom, selvstendig etter å ha blitt forlatt til å vokse opp helt alene i svampen.

Kya er bare seks år da moren pakker kofferten og går, for å aldri komme tilbake. Snart etter følger resten av familien, til Kya er den eneste igjen. Hun samler skjell og fjær, og hun drar på skolen bare en dag i hele sitt liv. Utstøtt fra Barkley Cove fordi hun er ansett som swamp trash må Kya klare seg helt alene. Hun er menneskesky, men ensom og lengter etter kjærlighet. I årevis stirrer hun mot veien der moren forsvant, i håp om at en dag vil hun kommer for å hente henne. Så når to unge gutter lar seg fascinere av den mystiske jenta, lar Kya seg forsiktig begynne å håpe om en ny tilværelse.

She knew the years of isolation had altered her behavior until she was different from others, but it wasn’t her fault she’d been alone. Most of what she knew, she’d learned from the wild. Nature had nurtured, tutored, and protected her when no one else would.

She laughed for his sake, something she’d never done. Giving away another piece of herself just to have someone else.

Jeg må innrømme at dette ikke er en bok jeg typisk ville lest; en historisk roman med en beskrivelse som kanskje kan minne om Victoria Hislop og den typen bøker, det har aldri helt falt i smak for meg. Men jeg fikk denne sterkt anbefalt av en venn, som også kjøpte den til meg i bursdagsgave i februar, så da tenkte jeg å gi den en sjanse—heldigvis. Jeg klarte ikke å legge den fra meg, og synes at den absolutt fortjener all ros den har fått.

Handlingen kan nok på mange måter minne om mye annet, men det er noen ting som gjør at denne boka står frem. Kya er en fascinerende karakter, og det var spennende å se hvordan hun lærte seg å overleve helt alene og følge med på de to forholdene hun utvilker. Det er sårt hvordan hun lengter etter å høre til, uten å helt skjønne hvordan det skal kunne gå. Det er et spenningselement, hvor boken hele tiden bygger opp mot et klimaks rundt Chase Andrew sin død. Parallelt med Kya sin oppvekst får vi lese hvordan etterforskningen utvikler seg, og det tyder mot et punkt hvor Kya må bevise sin skyld eller uskyld. Men det som gjorde denne romanen unik var alle detaljene rundt biologien i svampen, som Kya lærer seg ettersom hun blir eldre. Delia Owens er utdannet som dyrelivsforsker, og det er tydelig at hun sitter på enorm kunnskap. Gjennom romanen dras det paralleller mellom dyrelivet og Kya sin livsstil, og til befolkningen i Barkley Cove. Hele handlingen er så knyttet til mylderet av liv i svampen, og det gir romanen et unikt utgangspunkt, perspektiv og stemme.

Sometimes she heard night-sounds she didn’t know or jumped from lightning too close, but whenever she stumbled, it was the land who caught her. Until at last, at some unclaimed moment, the heart-pain seeped away like water into sand. Still there, but deep. Kya laid her hand upon the breathing, wet earth, and the marsh became her mother.

De fleste som har lest denne romanen har latt seg fortrylle av Kya. Det var så lett å føle med henne, og håpe om en lykkelig slutt, men hele tiden vet man at drapssaken ligger i fremtiden hennes. For meg hadde denne boka alt; vakker prosa, en engasjerende hovedperson, forelskelse og hjertesorg, og en spennende handling. Jeg ga den full score, og har alt anbefalt den til mange kjente.