Bokanmeldelse: milk and honey av Rupi Kaur

God søndag! For et par måneder siden leste jeg endelig milk and honey av Rupi Kaur. Kaur er en kanadisk poet som hovedsakelig ble kjent etter at hun begynte å poste diktene og illustrasjonene sine på Instagram. Etter å ha skrevet og publisert dikt på nettet over lengre tid bestemte hun seg for å publisere en diktsamling på egenhånd. Resultat av dette er milk and honey, utgitt i 2014. Boka fløy inn på bestselgerlistene i Nord-Amerika, og et forlag snappet raskt opp og re-publiserte boka i 2015.

Kaur er en interessant poet. Ikke bare med tanke på hennes popularitet på nettet men også fordi hun er en feministisk poet som sjelden filtrerer «tabu» tema. Hun har nylig spilt inn en TedTalk og er blant annet dama bak dette bildet:

rupi kaur, menstruation

Med tanke på hennes popularitet, og hvor mange ganger jeg hadde sett diktene hennes delt på Instagram, hadde jeg veldig høye forventninger til diktsamlingen. Dessverre var ikke samlingen så bra som jeg hadde forventet, men den hadde likevel noen gullkorn.

milk and honey er delt opp i fire deler: violence, love, abuse, og loss. Hver del har en håndfull dikt med temaet i sentrum. De sentrale temaene gjennom hele boka er i tillegg: å være utenfor normen, minoriteter, og å være kvinne.

Siden jeg ikke er spesielt flink til å analysere dikt, tenkte jeg at det var best å dele noen av de beste diktene i samlingen. Jeg ga boka 3/5 stjerner på Goodreads. De diktene som er bra er himla bra, men majoriteten av boka er dessverre er litt midt på treet. Det er likevel imponerende hvor bra Kaur har gjort det. Så mye av hennes suksess skyldes tross alt en Instagram-konto hun startet for å dele dikt og ideer. Jeg vil absolutt anbefale å lese milk and honey – om så bare for den håndfullen med fantastiske dikt.

Har du lest milk and honey eller andre dikt av Rupi Kaur?