Anmeldelse: Gleden med Skjeden av Nina Brochmann og Ellen Støkken Dahl

Fire år etter utgivelse satt jeg meg endelig ned med pocketversjonen av Gleden med Skjeden av Nina Brochmann og Ellen Støkken Dahl. De to legestudentene bak boka fylte virkelig et mangel i hva som tidligere eksisterte av publisert lesestoff om kvinnens underliv når de kom med sin tilnærmelige guide. Boka har fått masse, masse ros og solgt rettigheter til over 40 land. Det er ingen hemmelighet at jeg er en leser som foretrekker en bok full av action, og føler meg best hjemme med en fantayroman, så selv om jeg ofte begir meg ut på sakprosabøker som denne er det ofte med en god, motivert start som fort dabber av. Denne boka var ikke et unntak, og tok noen dedikerte lesestunder mot slutten for å bli ferdig. Det betyr derimot ikke at jeg ikke stiller meg bak alle de gode ordene som er sagt og skrevet om denne boka. Jeg synes det er skikkelig kult at vi har en så ekstensiv guide til våre kvinnelige deler, pakket inn mellom sjokkrosa permer dandert med Tegne Hannes flotte vulva-illustrasjon. Jeg leste stort sett sittende i solveggen, men anbefaler egentlig helst å ta den med på bussen eller toget. Med et såpass iøynefallende cover er det nesten et must.

Nina og Ellen tar for seg alt jeg kan tenke meg at er nyttig å kunne om underlivet mitt: anatomi, menstruasjon, sex, abort, prevensjon og kjønns- og underlivssykdommer. Gjennom disse ulike seksjonene får vi kort, men likevel ganske utfyllende info om alt som virker naturlig og nyttig for en ikke-medisinsk person å kunne. Mye av dette er jo ting jeg alt kan fra før, som feks hvordan menssyklusen funker, men det var også utallige overraskelser. Visste dere at flere av de ulike delene av vårt underliv er oppkalt etter menn? …. Eller at 70% av befolkningen er smittet av en form for herpesvirus? Eller at det finnes kvinner som rett og slett ikke kan få orgasme? Det finnes også sykdommer som feks vulvodyni som forårsaker store smerter for mange kvinner, men ingen vet helt hvorfor? Hvis du planlegger en karriere innenfor medisinsk redearch kanskje gynekologi er veien å gå. Forfatter duoen er også flinke til å balansere det medisinske språket med forklaringer som er enkle å forstå. Her er det vitenskap til folket.

Jeg synes også at de er veldig flinke til å både advare mot noen av farene som spesielt seksuelt overførbare sykdommer men samtidig oppfordre kvinner til å glede seg over seksualiteten sin. Det er godt å vite hva man må være obs på, og få en god dose med sex positivitet med på kjøpet. Boken er jo faktisk egentlig en feiring av kvinnen, og mye av budskapet er at jo bedre kjent man er med sin egen kropp jo flinkere blir vi til å både ta vare på den og til å glede oss over den. Jeg synes dette er en bok alle absolutt bør ta en titt innom, selv om man ikke nødvendigvis trenger å lese den fra perm til perm. Man må kanskje ikke ha en dyp kunnskap om alle former for prevensjon (selv om det ikke skader!), men det er enkelte temaer som burde vært pensum: det er absolutt nyttig å ha en oversikt over hvilke sykdommer man kan få som er spesielle for kvinner, hva som er best practice for beskytta sex, det de omtaler i boken som de tre kjønnene (det man har mellom bena, den biologiske koden i DNA og det kjønnet man identifiserer seg som) osv. Så dette er en bok jeg varmt anbefaler til alle, både til de med og uten vulva.